اين نوشيدني‌هاي بهاري، گواراي شما!

با آغاز فصل بهار، هواي بسياري از نقاط كشورمان، هر روز گرمتر مي شود. روزهاي گرم، بهترين فرصت براي استفاده از نوشيدنيهاي مناسب فصول گرم است؛ نوشيدني‌هايي كه علاوه برداشتن خواص دارويي، موجب رفع عطش و رقيق و آسان شدن جريان خون مي شوند. البته گفتن دارد كه معمولا هر استاني با توجه به شرايط خاص آب‌وهوايي، گياهان و ميوه‌ها و در نتيجه شربت‌هاي مختلف و متنوعي دارد. ما در اين‌جا به چند شربتي كه در اغلب نقاط كشور تهيه و استفاده مي‌شود، اشاره مي كنيم. شربت تخم‎شربتي با انواع عرقيجات: تخم‎شربتی گیاهی خودرو و یک ساله است که شبیه به ریحان ولی با برگها و دانه های ریزتر می باشد. گیاه تخم‎شربتی در اوایل بهار در کوهستانها و بیابانها می روید.

اين نوشيدني‌هاي بهاري، گواراي شما!


با آغاز فصل بهار، هواي بسياري از نقاط كشورمان، هر روز گرمتر مي شود. روزهاي گرم، بهترين فرصت براي استفاده از نوشيدنيهاي مناسب فصول گرم است؛ نوشيدني‌هايي كه علاوه برداشتن خواص دارويي، موجب رفع عطش و رقيق و آسان شدن جريان خون مي شوند. البته گفتن دارد كه معمولا هر استاني با توجه به شرايط خاص آب‌وهوايي، گياهان و ميوه‌ها و در نتيجه شربت‌هاي مختلف و متنوعي دارد. ما در اين‌جا به چند شربتي كه در اغلب نقاط كشور تهيه و استفاده مي‌شود، اشاره مي كنيم.
شربت تخم‎شربتي با انواع عرقيجات: تخم‎شربتی گیاهی خودرو و یک ساله است که شبیه به ریحان ولی با برگها و دانه های ریزتر می باشد. گیاه تخم‎شربتی در اوایل بهار در کوهستانها و بیابانها می روید. تخم شربتی دارویی گیاهی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است كه با وجود تزئینی بودنش، اغلب برای مصرف تخم آن کاشته می شود. لعاب این دانه ها پس از جذب آب به صورت ژلهای درمیآید که برای رفع عطش مورد استفاده قرار ميگیرد و يكي از نوشيدنيهاي پرطرفدار فصل گرماست. براي تهيه شربت تخم شربتي تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه تخم‌شربتی‌ها را پاک کنید و بخیسانید تا حسابی لعاب پس بدهند. حالا شکر را به همراه یک پیمانه آب در یک قابلمه روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملاً حل شود و چند جوش بزند. سپس قابلمه حاوی آب و شکر را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شود. عرق نسترن، عرق بهارنارنج و مقداری آب به مخلوط آب و شکر اضافه کنید. شربت شما آماده است. موقع نوشیدن آنرا هم بزنید تا تخم شربتی‌ها در آن شناور شوند.
شربت بهارنارنج: بهارنارنج شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی‌های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا، گز، سوهان و … کاربرد زيادي دارد. این گیاه سرشار از ویتامینهای مختلف مثل ویتامین B وC و D است. بهارنارنج در فصل بهار باعث زیباتر شدن این درخت شده و در پاییز و زمستان این درخت، میوه نارنج میدهد. اگرمی‌خواهید خنک شوید و يا در روزهای گرم یک خواب راحت داشته باشید شربت بهارنارنج را امتحان کنید. شربت بهار‌نارنج را هم با عرق بهار‌نارنج و هم با شکوفه درخت نارنج یا همان شکوفه بهار‌نارنج می‌توانید تهیه کنید. برای تهیه شربت بهار‌نارنج ابتدا شکر، آب و بهارنارنج را در ظرفی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. این محلول باید آن‌قدر روی حرارت ملایم بماند تا قوام پیدا کند و غلیظ شود. چند دقیقه قبل از قوام آمدن ترکیب فوق، یک قاشق آب لیمو‌ترش تازه به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آب لیموترش، شربت حدود ده دقیقه دیگر بهتر است بجوشد. بعد از غلیظ شدن و قوام آمدن شربت (کمی رقیق‌تر از شیره مربا) آنرا از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. اگر قصد دارید این نوشیدنی را طی چند روز مصرف کنید آنرا در یخچال نگهداری کنید. می‌توانید به اندازه دلخواه عرق بیدمشک و تخم‌شربتی هم به این شربت اضافه کنید.