حواس‌تان به ماسكي كه مي‌خريد باشد

بيش از يك سال است كه اغلب ما در حال استفاده از ماسك هستيم، همين استفاده تقريبا همگاني، مداوم و هر روزه، موجب شده علاوه بر شركت‌هاي استاندارد و شناخته شده توليد لوازم بهداشتي، تعدادي از توليدكنندگان نيز وارد اين ميدان شوند. در اوايل پاندمي كرونا، به دليل حساسيت‌هاي زياد، غالبا بر توليد اين نوع ماسك‌ها كه اغلب ماسك جراحي بودند، نظارت نسبي وجود داشت، اما مدتي است از ميزان اين نظارت كاسته شده و كار به‌جايي رسيده است كه حتي دستفروش‌ها و سوپرماركتي‌ها در هر كوي و برزني ماسك عرضه مي‌كنند. انتظار ما اين است كه در توليد ماسك استانداردهاي چهارگانه در مورد جنس پارچه و نوع دوخت- جنس پارچه ماسک، استفاده از پارچه تریکو یا کشباف برای دوخت، داشتن لایه محافظ میانی، کارایی ماسک در جلوگیری از ورود ویروس به دهان و بینی- رعايت شده باشد، اما متاسفانه آزمايش‌هاي متعدد نشان داده است كه اين استانداردها در اغلب ماسك‌ها، حتي در ماسك‌هايي كه توسط برخي داروخانه‌ها به‌فروش مي‌رسد، رعايت نمي‌شود. اما با توجه به اين‌كه ماسك جراحي، تنها ۴ تا ۸ ساعت كاركرد دارد و بعد از اين ميزان استفاده بايد دورانداخته شود، بسياري از مردم رفته‌رفته روي به استفاده از ماسك‌هاي پارچه‌اي آوردند. پارچه این نوع ماسک باید از جنس مخصوص و با وزن خاص باشد، هم‌چنین اگر یک لایه دروسط داشته باشد راندمانش به شدت افزایش پیدا می‌کند تا جایی که می‌تواند برای کادر درمان استفاده شود و با کار علمی که روی آن انجام شده، ماسک پارچه‌ای در دنیا هویت پیدا کرد.

حواس‌تان به ماسكي كه مي‌خريد باشد

بيش از يك سال است كه اغلب ما در حال استفاده از ماسك هستيم، همين استفاده تقريبا همگاني، مداوم و هر روزه، موجب شده علاوه بر شركت‌هاي استاندارد و شناخته شده توليد لوازم بهداشتي، تعدادي از توليدكنندگان نيز وارد اين ميدان شوند. در اوايل پاندمي كرونا، به دليل حساسيت‌هاي زياد، غالبا بر توليد اين نوع ماسك‌ها كه اغلب ماسك جراحي بودند، نظارت نسبي وجود داشت، اما مدتي است از ميزان اين نظارت كاسته شده و كار به‌جايي رسيده است كه حتي دستفروش‌ها و سوپرماركتي‌ها در هر كوي و برزني ماسك عرضه مي‌كنند. انتظار ما اين است كه در توليد ماسك استانداردهاي چهارگانه در مورد جنس پارچه و نوع دوخت- جنس پارچه ماسک، استفاده از پارچه تریکو یا کشباف برای دوخت، داشتن لایه محافظ میانی، کارایی ماسک در جلوگیری از ورود ویروس به دهان و بینی- رعايت شده باشد، اما متاسفانه آزمايش‌هاي متعدد نشان داده است كه اين استانداردها در اغلب ماسك‌ها، حتي در ماسك‌هايي كه توسط برخي داروخانه‌ها به‌فروش مي‌رسد، رعايت نمي‌شود. اما با توجه به اين‌كه ماسك جراحي، تنها 4 تا 8 ساعت كاركرد دارد و بعد از اين ميزان استفاده بايد دورانداخته شود، بسياري از مردم رفته‌رفته روي به استفاده از ماسك‌هاي پارچه‌اي آوردند. پارچه این نوع ماسک باید از جنس مخصوص و با وزن خاص باشد، هم‌چنین اگر یک لایه دروسط داشته باشد راندمانش به شدت افزایش پیدا می‌کند تا جایی که می‌تواند برای کادر درمان استفاده شود و با کار علمی که روی آن انجام شده، ماسک پارچه‌ای در دنیا هویت پیدا کرد.
با توجه به کارایی کوتاه‌مدت ماسک‌های جراحی، استفاده از آن برای افراد عادی به‌صرفه نيست؛ زيرا مردم عادی باید ماسک پارچه‌ای با استاندارد‌ها و شاخص‌های خودش بزنند، چون کسانی که برای کار از منزل خارج می‌شوند اگر ۸ تا ۱۰ ساعت بیرون باشند باید برای عوض کردن سه ماسک، بايد زياد هزینه کنند، اما یک ماسک پارچه‌ای را می‌توان حداقل ۶ تا ۱۰ بار شست و استفاده کرد. درباره شست‌وشوی ماسک نیزاستاندارد این است که آن‌را به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در آب ۷۶ درجه سانتی‌گراد قرار دهید، سپس روی بند بيندازید تا برای روز بعد آماده استفاده شود. برچسب ماسک نيز باید حاوی اطلاعاتی باشد که مهم‌ترین آن شماره کد IRC ،نوع ماسک، آدرس واحد تولیدی، شماره تماس واحد تولیدی و... است.
اما نكته قابل تامل اين است كه پژوهشگران با بررسی مواد تشکیل دهنده‌ی بعضی ماسک‌ها، مواد شیمیایی موجود در برخي ماسك‌ها را سمی دانسته‌اند.
وجود مواد شيميايي مانندآنلین و فرم‌آلدئید و کبالت در بعضی ماسک‌های رنگی باعث سوزش چشم و مجاری تنفسی مي‌شود. در بعضی ماسک‌ها هم مواد سرطان‌زا و حساسیت‌زا ديده شده. تقریبا 85 درصد ماسک‌ها در بازار چنين وضعيتي دارند!