فراموش کردن اصل مهم «علاج واقع قبل از وقوع» به سودِ منافع آنی

تورهای زمینی‌وهوایی ترکیه لغو شدند، سخنگوی وزارت کشور با اشاره به این‌که پس از وصول نامه وزارت بهداشت، درمان‌وآموزش پزشکی، در خصوص لغو تردد مسافری با ترکیه، موضوع به کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ارجاع شد، می‌گوید:«جمع‌بندی اعضای کمیته که پس از تعامل با ۵ دستگاه تخصصی مرتبط با امور مرز، شکل گرفت، به ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه و نهایتا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.» بدین ترتیب افرادی که قصد سفر به این کشور که خود در اوج و کوران انواع کروناهای جهش یافته قرار دارد، منتفی شد. اما دقیقا کِی؟ زمانی‌که دیگر سفرها به دلیل تمام شدن تعطیلات نوروزی از رونق افتاده و رفته‎ها و آمده‎ها، برگشتند! و این یعنی برنامه‎ریزی دقیق وزارتخانه و شرکت‎های گردشگری برای رسیدن به سود آنی، موردی که یکسال واندی بود از آن محروم بودند. تحت چنین بازگشایی‎هایی که در داخل کشورهم صورت گرفت چه اتفاقی افتاد؟ درست است که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بود، اما سفر به شهرهای زرد و آبی، راه را برای گردش ویروس در این شهرها باز کرد و چنین شد که اینک با تعداد بیشتری از شهرهای نارنجی و قرمز مواجهیم. حالا با وقوع حادثه‌ای مواجهیم که قراربود اتفاق نیفتد و به نظر می‌رسید این بیماری بالاخره به‌نحوی کنترل شده.

فراموش کردن اصل مهم «علاج واقع قبل از وقوع» به سودِ منافع آنی

تورهای زمینی‌وهوایی ترکیه لغو شدند، سخنگوی وزارت کشور با اشاره به این‌که پس از وصول نامه وزارت بهداشت، درمان‌وآموزش پزشکی، در خصوص لغو تردد مسافری با ترکیه، موضوع به کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ارجاع  شد، می‌گوید:«جمع‌بندی اعضای کمیته که پس از تعامل با ۵ دستگاه تخصصی مرتبط با امور مرز، شکل گرفت، به ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه و نهایتا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.» بدین ترتیب افرادی که قصد سفر به این کشور که خود در اوج و کوران انواع کروناهای جهش یافته قرار دارد، منتفی شد. اما دقیقا کِی؟ زمانی‌که دیگر سفرها به دلیل تمام شدن تعطیلات نوروزی از رونق افتاده و رفته‎ها و آمده‎ها، برگشتند! و این یعنی برنامه‎ریزی دقیق وزارتخانه و شرکت‎های گردشگری برای رسیدن به سود آنی، موردی که یکسال واندی بود از آن محروم بودند. تحت چنین بازگشایی‎هایی که در داخل کشورهم صورت گرفت چه اتفاقی افتاد؟ درست است که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بود، اما سفر به شهرهای زرد و آبی، راه را  برای گردش ویروس در این شهرها باز کرد و چنین شد که اینک با تعداد بیشتری از شهرهای نارنجی و قرمز مواجهیم. حالا با وقوع حادثه‌ای مواجهیم که قراربود اتفاق نیفتد و به نظر می‌رسید این بیماری بالاخره به‌نحوی کنترل شده. در حالی‌که وزارت بهداشت می‌توانست در آغاز تعطیلات، نامه‌ای با مضمون ممنوعیت سفرها به وزارت کشور بنویسد که ننوشتند وشد آن‌چه نباید می‌شد؛ کادر درمان و مهم‌تر ازهمه مردم، دوباره وارد چرخه نگران‌کننده یک پیک دیگر شده‌اند، در حالی‌که اغلب کشورهای جهان در حال واکسیناسیون گسترده و خروج از بحران کلی کرونا و صدور پاسپورت واکسیناسیون هستند! 
در کنار این بازگشایی‌های عجیب، که اکنون نتایجبش را شاهدیم، مسئولان وزارت بهداشت از مردم تقاضا می‌کنند اگر سفر کرده‌اند، مدتی در خانه بمانند، اما چگونه در چنین شرایط اقتصادی می‌توان در خانه ماند؟ چگونه می‌توان بعد از در خانه‌مانی با وجود طرح ترافیک و لزوم حضور در محل کار، از سفرهای پرتراکم درون‌شهری با مترو و اتوبوس‌های پرازدحام خودداری کرد؟