نقش نوشیدن آب چغندر در داشتن روند پیری سالم

یافته محققان انگلیسی؛

طبق نتایج یک مطالعه بر روی افراد ۷۰ تا ۸۰ ساله، نوشیدن آب چغندر باعث ایجاد ترکیبی از باکتریهای دهان در ارتباط با رگهای خونی سالم تر و عملکرد بهتر مغز می شود.

طبق نتایج یک مطالعه بر روی افراد ۷۰ تا ۸۰ ساله، نوشیدن آب چغندر باعث ایجاد ترکیبی از باکتریهای دهان در ارتباط با رگهای خونی سالم تر و عملکرد بهتر مغز می شود.
به گزارش مهر به نقل از ساینس دیلی، چغندر و سایر مواد غذایی نظیر کاهو، اسفناج و کرفس، سرشار از نیترات غیرآلی هستند و بسیاری از باکتری‌های دهان در تبدیل نیترات به اکسید نیتریک نقش دارند که به تنظیم رگ‌های خونی و انتقال عصبی (پیام‌های شیمیایی در مغز) کمک می‌کند.
در افراد مسن تمایل به تولید اکسید نیتریک کمتر است و این وضعیت با سلامت عروق خونی و سلامت شناختی ضعیف‌تری در ارتباط است.
در مطالعه محققان دانشگاه اکستر انگلستان، ۲۶ فرد مسن سالم در دو دوره ۱۰ روزه شرکت کردند: در یک دوره به آنها آب چغندر غنی از نیترات داده شد و در دوره دیگر آبمیوه دارونما فاقد نیترات داده شد. آنها این نوشیدنی را دو بار در روز مصرف می‌کردند.
نتایج نشان داد که میزان بالاتری از باکتری‌های مرتبط با سلامت عروقی و شناختی و میزان پایین‌تری از باکتری‌های مرتبط با بیماری و التهاب در دهان آنها وجود داشت.
فشارخون سیستولیک پس از نوشیدن آب چغندر به طور متوسط پنج واحد (میلی متر جیوه) کاهش یافت.
«آنی وانهاتالو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها، مفاهیم مهمی برای روند پیری سالم دارند.»
وی در ادامه می‌افزاید: «یافته های ما نشان می‌دهد که افزودن خوراکی‌های غنی از نیترات به رژیم غذایی مثلاً از طریق آب چغندر، فقط برای ۱۰ روز می‌تواند میکروبیوم های دهان را به شکل بهتری تغییر دهد.»
به گفته وی، «حفظ این میکروبیوم های سالم دهان در طولانی مدت ممکن است تغییرات منفی عروقی و شناختی مرتبط با پیری را کُند نماید.»
محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.