با واقعیت‌های کندی واکسیناسیون در کشور مواجه شویم

تعطیلات سال نوی خورشیدی، نتایج ناخوشایندی برای مردم ما و کادر درمان در پی داشت؛ تعطیلاتی که به زعم بسیاری از مسئولان و کارشناسان، فرصت بسیار خوبی برای کنترل و کاهش سرعت شیوع کروناویروس بود؛ شوربختانه ساده‌انگاری برخی مسئولان و به تبع آن، مردم، کشور را با شدت و سرعت بسیاری وارد پیک چهارم کرد. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت اذعان می‌کنند از برنامه واکسیناسیون یک میلیون‌وهشتصد هزارنفری تا آخر اسفندماه سال گذشته هنوزعقب هستند و برخی مسئولان نیز وعده می‌دهند که تا پایان ۱۴۰۰ تمام مردم کشور واکسینه خواهند شد. اما اگر روند خرید واکسن خارجی و یا تولید واکسن داخلی به همین شیوه پیش برود، عملا و منطقا نمی‌توان به چنین وعده‌هایی دلخوش داشت.

با واقعیت‌های کندی واکسیناسیون در کشور مواجه شویم

تعطیلات سال نوی خورشیدی، نتایج ناخوشایندی برای مردم ما و کادر درمان در پی داشت؛ تعطیلاتی که به زعم بسیاری از مسئولان و کارشناسان، فرصت بسیار خوبی برای کنترل و کاهش سرعت شیوع کروناویروس بود؛ شوربختانه ساده‌انگاری برخی مسئولان و به تبع آن، مردم، کشور را با شدت و سرعت بسیاری وارد پیک چهارم کرد. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت اذعان می‌کنند از برنامه واکسیناسیون یک میلیون‌وهشتصد هزارنفری تا آخر اسفندماه سال گذشته هنوزعقب هستند و برخی مسئولان نیز وعده می‌دهند که تا پایان 1400 تمام مردم کشور واکسینه خواهند شد. اما اگر روند خرید واکسن خارجی و یا تولید واکسن داخلی به همین شیوه پیش برود، عملا و منطقا نمی‌توان به چنین وعده‌هایی دلخوش داشت.
 سایت «جهان ما در آمار» (Our World in Data) میزان تزریق واکسن کرونا در کشورهای مختلف را منتشر کرده است. بر اساس آمار این موسسه، تا روز انتشار این گزارش در ایران مجموعا 124 هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است.- آمار این موسسه با فاصله زمانی دو روز به‌روزرسانی می‌شود- 124هزار دوز واکسن بدین معناست که در حال حاضر در کشور ما 60 تا 70 هزار نفر تنها دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‎اند. در حالی‌که برخی کشورهای منطقه به گزارش همین سایت در نهایت تا شش ماه دیگر تمام مردم خود را واکسینه خواهند کرد. البته در این میان نباید از یاد ببریم که جمعیت و مشکلات کشور ما در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار زیاد است.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید عرضه واکسن کرونا در جهان با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو است: «عواملی همچون کندی تولید، کمبود جهانی برخی مواد اولیه و جانبی نظیر رزین، ژل و مدیا موجب عرضه محدود واکسن حتی نسبت به برنامه‌های وعده داده شده تولیدکنندگان شده و عملا به تاخیر و خلف وعده در تحویل واکسن منجر شده است.» با این حساب نباید به وعده‌های مختلف در زمینه واکسینه شدن تمام مردم تا پایان 1400 دلخوش داشت، شاید به همین دلیل است که بلومبرگ پیش‌بینی کرده واکسیناسیون ۷۵درصد جمعیت کشورهای اوکراین، پاکستان، ایران و بنگلادش با ادامه روند فعلی به یک دهه زمان نیاز دارد!