گورستان‌خواری؛ نوبرانه ۱۴۰۰!

به‌طور بسیارطبیعی، در برخی شهرستان‌ها و نیز در اغلب روستاها، زمین برای دفن اموات، رایگان است و صاحبان متوفی، برای زمینی که عزیز خود را در آن دفن می‎کنند، مبلغی نمی‎پردازند. درست برخلاف شهرهای بزرگ مانند تهران که تهیه یک قبرعادی برای متوفی، خود به تنهایی و بدون در نظر گرفتن دیگر حواشی، یک معضل «بسیار گران» است. درچند دهه اخیر، سوءاستفاده از منابع طبیعی و اراضی ملی کشور با عناوین جنگل‌خواری، کوه‌خواری، مرتع‌خواری، دریاخواری و زمین‌خواری، مضامینی آشنا و مانوس است اما مدتی است ترکیب جدید و نامانوس «گورستان‌خواری» هم به این مجموعه اضافه شده است.رایگان بودن زمین برای تدفین در برخی شهرستان‌ها و روستاها، موجب شده، برخی کاسبکاران و سودجویان، به این مناطق هجوم آورده و قطعه زمینی با وسعت زیاد را تصرف، علامت‌گذاری و حتی دیوارکشی کرده‌اند، آن‌هم به بهانه دفن اموات خود در این زمین‎ها!

به‌طور بسیارطبیعی، در برخی شهرستان‌ها و نیز در اغلب روستاها، زمین برای دفن اموات، رایگان است و صاحبان متوفی، برای زمینی که عزیز خود را در آن دفن می‎کنند، مبلغی نمی‎پردازند. درست برخلاف شهرهای بزرگ مانند تهران که تهیه یک قبرعادی برای متوفی، خود به تنهایی و بدون در نظر گرفتن دیگر حواشی، یک معضل «بسیار گران» است. درچند دهه اخیر، سوءاستفاده از منابع طبیعی و اراضی ملی کشور با عناوین جنگل‌خواری، کوه‌خواری، مرتع‌خواری، دریاخواری و زمین‌خواری، مضامینی آشنا و مانوس است اما مدتی است ترکیب جدید و نامانوس «گورستان‌خواری» هم به این مجموعه اضافه شده است.رایگان بودن زمین برای تدفین در برخی شهرستان‌ها و روستاها، موجب شده، برخی کاسبکاران و سودجویان، به این مناطق هجوم آورده و قطعه زمینی با وسعت زیاد را تصرف، علامت‌گذاری و حتی دیوارکشی کرده‌اند، آن‌هم به بهانه دفن اموات خود در این زمین‎ها!
در حالی‌که نرخ زمین در شهرهای بزرگ مدام در حال افزایش است؛ چنین تصرف‌های غیرقانونی جای تامل دارد. ضمن این‌که چنین تصرف‌هایی حتی اگر صرفا برای تدفین باشد، موجب ورود دلالان به این عرصه شده؛ دلالان به نوکیسگان چنین قبرهایی عرضه می‌کنند؛ دو طبقه ۵۰۰ میلیون تومان و سه طبقه ۷۰۰ میلیون تومان!
بنا بر اعلام اداره حقوقی اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در تیرماه سال ۹۹، «زمین‌خواری به‌صورت جاری و یومیه اتفاق می‌افتد و میزان شدت‌وحدت آن متغیر است.» یکی از زمین‌خواری‌های روزانه مورد اشاره این اداره، پدیده جدید گورستان‌خواری است که در ابتدا با فروش قبرهای ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی در گورستان تاریخی ابن‌بابویه شهرری در تهران آغاز شد و سپس با فروش قبرهای ۲۲۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی در گورستانی لوکس در لواسان، به جنجالی رسانه‌ای بدل شد و حالا به سمت شمال شرق تهران و منطقه دماوند پیشروی کرده است. زیرا بر اساس قانون شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، قبرهای گورستان‌ها به دلیل آن‎که جزو املاک‌ عمومی محسوب می‌شوند رایگان هستند و بر اساس قانون عمومی، خرید‎وفروش قبر در ایران ممنوع است. گورستان‌ها به صورت هیات‌امنایی اداره می‌شوند و به همین دلیل، پدیده سوءاستفاده و تصرف زمین‌ در گورستان‌ها با توجیه ساخت مقبره خانوادگی، از کنترل و نظارت شهرداری و دهیاری‌ها خارج شده؛ هرچند هنوز در برخی شهرها، این نهادهای شواریاری ها هستند که بر امور گورستان‌ها نظارت دارند.
به گفته یک وکیل دادگستری، «گورستان‌خواری را گاهی برخی اعضای هیات‌امنای آرامستان‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها به‌طور معمول از افراد مورد اعتماد مردم در شهرها و شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند؛ مصداق این گفته، بازداشت «سلطان قبر» در امامزاده ابن بابویه است که یکی از افراد 
هیات امنای این آرامستان بود.
حالا که پای گورستان‌خواران به شهرستان دماوند رسیده، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند، با انتشار پستی در صفحه شخصی اینستاگرام خود، از رواج پدیده گورستان‌خواری و اخطار به دهیاری‌ها نسبت به جلوگیری از تصرفات غیرقانونی گورستان‌های عمومی خبر داد. وی هشدار داده:«به دهیاری‌ها اخطار می‌دهم سریعا نسبت به برچیدن این تصرفات غیرقانونی گورستان‌های عمومی و مظاهر تفاخر و اشرافیت اقدام کنند.»