رونق بازار سنگ قبر وتدفین قسطی!

شاید بهتر آن بود که در مورد بازار سنگ قبر و خطاطی و طراحی روی آن، مانند هر کالای دیگری از «گرانی غیرمنطقی» این صنعت سخن بگوئیم و نه از رونق آن؛ اما این‌بار باید اعتراف کرد که در بروز این گرانی، خود مردم نقش مستقیم دارند و با قرارگرفتن در چرخه معیوب و فرساینده چشم و هم‌چشمی، این صنعت را به‌شدت رونق بخشیده‌اند.

 


شاید بهتر آن بود که در مورد بازار سنگ قبر و خطاطی و طراحی روی آن، مانند هر کالای دیگری از «گرانی غیرمنطقی» این صنعت سخن بگوئیم و نه از رونق آن؛ اما این‌بار باید اعتراف کرد که در بروز این گرانی، خود مردم نقش مستقیم دارند و با قرارگرفتن در چرخه معیوب و فرساینده چشم و هم‌چشمی، این صنعت را به‌شدت رونق بخشیده‌اند. مدتی است مکان قبر و نوع و جنس سنگ قبر و نحوه خطاطی و طراحی روی آن، به یک دغدغه خاص برای صاحبان عزا تبدیل شده و اینان هنگام از دست‌دادن عزیز خود، بیش و پیش از آن‌که در اندیشه تدفینی آرام و توام با طمانینه باشند، در تکاپوی سنگ قبر و خطاطی و طراحی راهی بازار این صنعت می‌شوند. بازار این صنعت چنان رونق گرفته و نرخ‌ها چنان افزایش یافته‌اند که برخی صاحبان اعضا برای دورنماندن از این قافله، ناچار از خرید قسطی سنگ قبر با تمام ملزومات آن می‌شوند! در این میان، نه فقط مکان قبر- قدیمی، جدید، یک یا چند طبقه بودن آن- مطرح است بلکه پای نوع شعر یا مرثیه،
سبک خطاطی، جنس مورد استفاده برای رنگ‌آمیزی طرح و خط روی سنگ-نقره یا طلا!- و ... نیز به میان می‌آید. پس به‌نظر می‌رسد بحران پاندمی کرونا، اگر برای بسیاری رکود و بیکاری به همراه داشته، اما موجب رونق «صنعت» رو به گسترش سنگ قبرسازی شده است!
متوفایی که احتمالا در طول زندگی خود با وسعی متوسط و حتی پائین‌تر زندگی می‌کرد، اکنون پس از مرگ و به‌واسطه صاحبان عزای خویش باید متحمل سنگینی سنگ قبری شود که خانواده یا خانوداه‌هایی را درگیر قرض و قسط کرده است. در واقع یک قبر و سنگ و دیگر ملزومات زینتی همراه آن-آپشن‌های جانبی سنگ قبر!- بستگی تمام به سلیقه و البته جیب صاحب عزا دارد؛ و در این میان هیچ نظارت و قیمت‌گذاری از سوی هیچ صنف خاصی، صورت نگرفته و نمی‌گیرد.