بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

بخش اعظم بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس به اتهام‌زنی‌ها به ایران اختصاص داشت و در آن به جزایر سه‌گانه، پرونده هسته‌ای و امثال آن پرداخته شد.



بخش اعظم بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس به اتهام‌زنی‌ها به ایران اختصاص داشت و در آن به جزایر سه‌گانه، پرونده هسته‌ای و امثال آن پرداخته شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بیانیه پایانی صد و چهل و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در سطح وزرای خارجه  صادر و اتهامات علیه ایران تکرار شد.
بر اساس گزارش «رأی الیوم»، در این بیانیه بار دیگر بر آنچه «حق حاکمیتی امارات» بر جزایر سه‌گانه «تنب بزرگ»، «تنب کوچک» و «ابوموسی» خوانده شد، تأکید شد و اعضای شورای همکاری ادعا کردند: هر اقدامی که ایران در این جزایر سه‌گانه انجام دهد، باطل است و تأثیری بر حق حاکمیت امارات بر جزایر مذکور ندارد.
در این بیانیه از ایران خواسته شد به تلاش‌‌های امارات برای حل این مسأله از طریق مذاکرات مستقیم یا رجوع به دادگاه بین‌المللی کیفری پاسخ دهد.
در بیانیه مذکور به موضع شورای همکاری در خصوص روابط با ایران نیز پرداخته شد و بر «ضرورت تعهد به اصول اصلی مبتنی بر منشور سازمان ملل و میثاق‌های حقوق بین‌الملل درباره روابط میان کشورها و نیز اصول حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور داخلی، حل اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز و عدم توسل به زور و تهدید و نیز از بین بردن تروریسم و فرقه‌گرایی» تأکید شد.
شورای همکاری ابراز امیدواری کرد که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جدید ایران نقشی مثبت در «کاهش تنش و اعتمادسازی میان شورای همکاری و ایران» بر اساس اصولی که شورای همکاری آن را تصویب و به طرف ایرانی اعلام کرده، داشته باشد.