محققان در پي ساختن اپليكشني كه سرفه كرونايي را تشخصي مي‌دهد!

صداي سرفه كردن در فردي كه به كوويد۱۹ مبتلا شده با فردي كه دچار آلرژي يا سرماخوردگي است، فرق مي‌كند. البته تشخيص تفاوت اين چند نوع سرفه براي افراد عادي و گاهي حتي براي پزشكان نيز مشكل است. به همين دليل اين روزها، شنيدن صداي سرفه در مكان‌هاي عمومي و حتي در خانه، براي افراد مشكل‌هاي وسواس گونه‌اي ايجاد كرده است؛ كافي است فردي سرفه كند تا همه نگاه‌هاي شماتت بار به سوي او بچرخد و صداي اعتراض‎شان بلند شود. اين روزها هر سرفه‎اي گويا نشاني از ابتلا به كوويد۱۹ است! در حالي‎كه در حقيقت چنين نيست.

محققان در پي ساختن اپليكشني كه سرفه كرونايي را تشخصي مي‌دهد!

صداي سرفه كردن در فردي كه به كوويد19 مبتلا شده با فردي كه دچار آلرژي يا سرماخوردگي است، فرق مي‌كند. البته تشخيص تفاوت اين چند نوع سرفه براي افراد عادي و گاهي حتي براي پزشكان نيز مشكل است. به همين دليل اين روزها، شنيدن صداي سرفه در مكان‌هاي عمومي و حتي در خانه، براي افراد مشكل‌هاي وسواس گونه‌اي ايجاد كرده است؛ كافي است فردي سرفه كند تا همه نگاه‌هاي شماتت بار به سوي او بچرخد و صداي اعتراض‎شان بلند شود. اين روزها هر سرفه‎اي گويا نشاني از ابتلا به كوويد19 است! در حالي‎كه در حقيقت چنين نيست.
اما از آن‌جا كه علم همواره به راه خود مي‌رود و موجب تسهيلاتي در زندگي انسان مي‌شود؛ اين‌بار محققان دانشگاه کمبریج برنامه‌ای جدید توسعه داده‌اند که صدای افراد هنگام سرفه کردن و نفس کشیدن را ضبط می‌کند تا به شناسایی افراد مبتلا به کووید۱۹ کمک
کند.
این اپلیکیشن فعلا به‎عنوان وب‌سایت COVID-۱۹ Sounds در دسترس قرار دارد. و شما مي توانيد با مراجعه به این سایت صدای دم و بازدم، سرفه و صحبت کردن خود را ضبط کنيد.
این اطلاعات صوتی که در سرورهای دانشگاه کمبریج ذخیره می‌شود، می‌تواند به توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشین کمک کند که برای شناسایی خودکار بیماری کووید۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
محقق ارشد پروژه، مي‌گويد این پروژه راجع به تشخیص بیماری در لحظه است و ما امیدواریم با داشتن اطلاعات کافی و از طریق صدای سرفه افراد و حتی صدای خودشان، به تشخیص زودهنگام کووید۱۹ کمک کنیم. هنوز چیزهای زیادی راجع به کرونا ویروس وجود دارد که ما نمی‌دانیم و در شرایط فعلی که این بیماری همه‌گیر شده است، داشتن اطلاعات بیشتر، بهتر است.
افراد می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت در ابتدا سن، جنسیت و وضعیت پزشکی خود را مشخص کنند و حتی در سایت مشخص کنند که سیگاری هستند یا خیر.
پس از آن باید وجود علائم بیماری کووید۱۹ از جمله تب، سرفه خشک، تنگی نفس و نداشتن حس بویایی و چشایی را مشخص کنند.هم‌چنین در این اپلیکیشن از آن‌ها سوال پرسیده می‌شود که طی ۱۴ روز اخیر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند یا خیر. در نهایت این افراد باید ۵ مرتبه صدای دم و بازدم و ۳ مرتبه صدای سرفه خود را ضبط کنند.
سپس این جمله را ۳ مرتبه تکرار کنند:«امیدوارم اطلاعات من بتواند به کنترل این ویروس همه‌گیر کمک کند.»
(I hope my data can help to manage the virus pandemic)
پس از آن این اطلاعات ثبت می‌شود. ین اپلیکیشن فعلا به عنوان وب‌سایت COVID-۱۹ Sounds در دسترس قرار دارد.