تمرکز بر ثبات بازار نفت و پایبندی به سهمیه‌های تولید

در نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک تأکید شد؛

تعادل دوباره بازار و تعهد کامل به سهمیه‌های کاهش تولید همچنان کانون توجه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود.


تعادل دوباره بازار و تعهد کامل به سهمیه‌های کاهش تولید همچنان کانون توجه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود.
به گزارش شانا، نوزدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) از طریق ویدئوکنفرانس و به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به همراه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، برگزار شد.
این کمیته گزارش ماهانه تهیه شده توسط کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و تحولات اخیر در بازار جهانی نفت و همچنین چشم‌انداز باقی‌مانده سال ۲۰۲۰ و سال ۲۰۲۱ را بررسی کرد.
کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک بر نقش اساسی توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در حمایت از ثبات و بهبود بازار نفت در رویارویی با شوک ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن رکود شدید اقتصادی جهان، تأکید کرد.
در همین راستا، بر تصمیم تاریخی همه کشورهای شرکت کننده در دهمین نشست فوق‌العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۰ برای کاهش تولید نفت خام و تصمیم‌های گرفته شده در نشست اخیر ۱۷۹ اوپک و یازدهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۷ خردادماه) تأکید شد. این تصمیم شامل تمدید کاهش تولید کنونی نفت تا یک ماه دیگر و تا پایان ماه ژوئیه و تعهد کشورهای تخطی‌کننده از سهمیه کاهش تولید، برای جبران پایبند نبودنشان در ماه‌های مه و ژوئن و پایبندی کامل (۱۰۰ درصد) آنها به تعهدهای خود در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر می‌شود.