ارمغان سوخت پاک برای شکوفایی اقتصادی چهارمحال و بختیاری

ارمغان سوخت پاک برای شکوفایی اقتصادی چهارمحال و بختیاری


 


گاز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه کشور توانسته است نقشی بی‌بدیل در شکوفایی صنایع و اقتصاد ایفا کند و مناطق کمتر توسعه‌یافته را به سمت دنیایی جدید سوق دهد. کاهش قیمت تمام‌شده تولید محصولات، حفظ محیط زیست و اشتغال‌زایی مولد و... تنها بخشی از دستاوردهای توسعه گازرسانی در بخش صنایع است. استان چهارمحال و بختیاری همواره با عنوان بام ایران، سرزمین شاهکارها و زیبایی‌های طبیعی معرفی می‌شود و تأمین سوخت پاک و ارزان در حفظ منابع طبیعی ارزشمند و محیط زیست این استان نقشی اساسی دارد.
در سال‌های گذشته با توسعه گازرسانی در بخش خانگی از مصرف سوخت‌های مایع و استفاده از درختان به‌عنوان هیزم جلوگیری شده است و بر اساس برنامه‌های تعریف‌شده، پرونده گازرسانی به روستاهای بالای
 ۲۰ خانوار این استان تا پایان سال ۱۴۰۲ بسته می‌شود.
جهانبخش سلیمیان، مدیرعامل شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری درباره گازرسانی در بخش‌ها و نقاط مختلف این استان توضیحاتی ارائه کرده است که بخشی از  آن را در قالب پرسش و پاسخ با هفته‌نامه مشعل می‌خوانید.
 در سال ۱۴۰۰ چه اقدام‌هایی در حوزه گازرسانی انجام شده است و هم‌اکنون چند شهر، روستا و واحد صنعتی استان از نعمت گاز برخوردارند؟
اکنون ۴۳ شهر استان گاز دارند. از ۶۳۹ روستای دارای قابلیت گازرسانی، ۵۳۷ روستا به شبکه گاز متصل شده و گازرسانی به ۱۳ روستا نیز در دست اجراست. در مجموع تاکنون ۲ هزار و ۲۶۷ واحد صنعتی استان به شبکه گاز متصل شده است. سال گذشته یک شهر، ۱۵ روستا و ۱۹۱ واحد صنعتی به شبکه گاز متصل شد. در برنامه تکلیفی سال ۱۴۰۰، جذب ۱۰ هزار مشترک در نظر گرفته شده بود که در بازه زمانی یادشده، ۱۰ هزار و ۵۰۰ مشترک جذب شد، همچنین در بخش صنایع، ۱۰ هزار مترمکعب جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع تعریف شده بود که این میزان با افزایش ۳ برابری به ۳۰ هزار مترمکعب در ساعت رسید. با توجه به شعار سال، امسال نیز در حوزه گازرسانی به صنایع و واحدهای تولیدی برنامه ویژه‌ای داریم تا با گازرسانی به این واحدها زمینه رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی فراهم شود.
 در سال جدید چه تعداد روستا، واحد صنعتی و مشترک جدید به شبکه گاز متصل می‌شود؟
گازرسانی به ۱۳ روستا در جریان است. جذب
 ۱۰ هزار مشترک جدید نیز در برنامه‌های امسال قرار دارد و جایگزینی ۲۰ هزار مترمکعب گاز در واحد تولیدی را در برنامه داریم. اطمینان داریم امسال نیز در حوزه گازرسانی به صنایع شاهد جهش خواهیم بود.
 پرونده گازرسانی به روستاهای بالای
 ۲۰ خانوار استان چه زمانی بسته می‌شود؟
اگر مجوزهای مربوطه صادر و تأمین اعتبار شود، قابلیت این را داریم که تا پایان سال ۱۴۰۲ همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را از نعمت گاز بهره‌مند کنیم. در مجموع حدود ۹۱ روستا از گاز بی‌بهره است که طراحی نیمی از این روستاها در دستور کار قرار دارد.
 استان چهارمحال و بختیاری دارای اقلیم ویژه است. برای گازرسانی به مناطق کوهستانی با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟
روستاهای باقیمانده استان در مناطق دوردست، کوهستانی و سخت‌گذر قرار دارند. برای گازرسانی به این روستاها خطوط لوله باید از مناطق کوهستانی عبور کند. برای مثال، در گازرسانی به منطقه «بازفت» عبور از گردنه چری را تجربه کردیم؛ گردنه‌ای که هشت ماه سال شاهد بارندگی است و مسیری کوهستانی، سردسیر و برف‌گیر دارد.