کشور پرچمدار کنترل سیل در جهان را بشناسید

معرفی یکی از معروف‎‌ترین نهادهای پژوهشی حوزه تحقیقات آب در دنیا؛

کشور پرچمدار کنترل سیل در جهان را بشناسید

 



قسمت دوم
پس از وقوع این حادثه مرگبار، مسئولان هلندی تصمیم گرفتند که برای همیشه راه را بر تکرار خطر وقوع سیل ببندند؛ براین اساس طرحی موسوم به عملیات دلتا
(Delta Works) اجرایی شد.
به گزارش ایسنا، پروژه فناورانه و مهندسی‌شده عملیات دلتا از سال ۱۹۵۴ با احداث مجموعه‌ای از پروژه‌های ساخت‌وساز آب‌بند، دریاچه‌های سیلابی، سیل‌بند خاکی یا دایک، سد موج‌شکن در جنوب‌غرب هلند برای محافظت از منطقه بزرگی در اطراف دلتای راین، مویز، شِلت
(Rhine–Meuse–Scheldt delta) در برابر موج‌های طوفانی‌ دریای شمال آغاز شد.
اما عملیات دلتا به اینجا ختم نشد و بزرگترین بخش از پروژه حفاظت از مناطق مختلف هلند در برابر مخاطرات دریای شمال با پروژه مسلانت‌کرینگ (Maeslantkering) تکمیل شد. ساخت و تکمیل این پروژه از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ در محدوده کانال کشتیرانی Nieuwe Waterweg در جنوب هلند انجام شد.
پروژه مسلانت‌کرینگ، یک سد موج‌شکن دو تکه و متحرک به طول ۳و۲ کیلومتر است که در نقش یک سد دفاعی در برابر موج‌های سهمگینِ طوفانی دریای شمال عمل می‌کند.
مجموعه فعالیت‌هایی نوآورانه و مهندسی‌ساز که در قالب عملیات دلتا و با هدف پیشگیری از وقوع سیل‌های سهمگین از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۹۷ در هلند انجام شد، از سوی انجمن مهندسان عمران آمریکا (ASCE)‌ به عنوان عجایب هفتگانه دنیای مدرن (Seven Wonders of the Modern World) شناخته شد.
نگاهی به تاریخچه وقوع سیل و جغرافیای خاص هلند نشان می‌دهد، حدود یک چهارم مناطق این کشور مستعد وقوع سیل است و یک‌چهارم آن، پایین‌تر از سطح دریا قرار دارند؛ اما بیش از ۱۷ میلیون جمعیت این کشور امروزه به واسطه تجربیات ارزشمند در مدیریت سیل و درسی که از حوادث تلخ گذشته گرفته است، همچنین با توسعه فناوری‌های پیشرفته در زمینه مدیریت سیل، اکنون در آرامش زندگی می‌کنند.
منابع:
en.wikipedia.org
floodlist.com
edf.org
un-ihe.org
ادامه دارد...