مینو محرز: متوسط سن ابتلا به ایدز در کشور به ۲۵ سال رسیده است

به طور متوسط سن مراجعه‌کنندگان جدید مبتلا به این بیماری در کشور به حدود ۲۵ سال رسیده است.

مینو محرز: متوسط سن ابتلا به ایدز در کشور به  ۲۵ سال رسیده است

به طور متوسط سن مراجعه‌کنندگان جدید مبتلا به این بیماری در کشور به حدود ۲۵ سال رسیده است.
محرز: «متأسفانه برخی‌ها بسیار دیر مراجعه می‌کنند، از آنجایی که بطور متوسط پس از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی ممکن است ده سال طول بکشد که علائم بیماری ایدز ظاهر شود، خیلی‌ها بی‌توجهی کرده و دیر مراجعه می‌کنند، اپیدمی کووید هم البته بی‌تاثیر نبوده است، جز این، دو مساله دیگر هم مورد توجه است، پایین آمدن سن مبتلایان و افزایش ابتلا در زنان.»
به گزارش خبرآنلاین، اول دسامبر معادل ۱۰ آذر، روز جهانی ایدز است، در ایران این روز، در سال ۱۳۶۵ با مثبت شدن آزمایش ویروس اچ‌آی‌وی یک کودک
۵ ساله، اهمیت مضاعفی پیدا کرد. این کودک که گویا اردیبهشت سال ۱۳۶۵ جان ‌باخت، مبتلا به بیماری هموفیلی بود که بر اثر خون‌های آلوده به ویروس اچ‌ای‌وی مبتلا شده بود، و البته مرگ او سرآغاز یک پرونده قضایی پرحاشیه در ایران شد.
اما با اجرای برنامه‌های کاهش آسیب در حوزه اعتیاد خصوصا توزیع سرنگ رایگان و متادون در بین معتادان تزریقی و گروه‌های پرخطر، آمار مبتلایان به ایدز در این گروه نیز روبه کاهش رفت.
البته هرچند که هنوز هم از جمعیت حدود
۵۵ هزار نفری مبتلایان به ایدز در کشور بیشترین مبتلایان به معتادان تزریقی برمی‌گردد اما هشدارها به سمت افزایش آمار مبتلایان ناشی از رابطه جنسی رفته است.
این موضوع از سوی دکتر مینو محرز، متخصص عفونی و پزشکی که سال‌ها در شناسایی، درمان و تحقیقات مربوط به بیماری ایدز در کشور فعال بوده است، نیز تایید می‌شود.
او در گفت‌وگو با خبرآنلاین نسبت به کاهش سن مبتلایان جدید در کشور هشدار می‌دهد و معتقد است هنوز هم برعکس کشورهای توسعه‌یافته مهم‌ترین عامل در خصوص خطرات ناشی از این بیماری در کشور ما به انگ اجتماعی آن منوط می‌شود. عاملی که سبب می‌شود هنوز هم بیماران مبتلا بیماری‌شان را پنهان کنند.