مسیر موفقیت را گم کرده ایم

دیدن عکس "تعظیم تمام قد" مربی تیم ملی ژاپن پس از حذف در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی در مقابل کرواسی، هر بیننده ای را جلب خود کرد و این سئوال برای مخاطب پیش آمد که آیا مربی و ورزشکاران و به طور کلی مدیرانشان از چنین فرهنگ بالایی در پذیرش مسئولیت شکست ها وناکارآمدی ها برخوردار هستند یا نه؟

مسیر موفقیت را گم کرده ایم

 


دیدن عکس "تعظیم تمام قد" مربی تیم ملی ژاپن پس از حذف در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی در مقابل کرواسی، هر بیننده ای را جلب خود کرد و این سئوال برای مخاطب پیش آمد که آیا مربی و ورزشکاران و به طور کلی مدیرانشان از چنین فرهنگ بالایی در پذیرش مسئولیت شکست ها
وناکارآمدی ها برخوردار هستند یا نه؟!.
وقتی چنین فرهنگی در یک جامعه به لحاظ اخلاقی نهادینه شده باشد، تنها محدود به ورزش نمی شود، کما اینکه پیش از این نیز تعظیم و پوزش چند باره نخست وزیر فقید ژاپن را در برابر ملتش مشاهده کرده بودیم.
البته ناگفته نماند فرهنگ عذرخواهی نیازمند پیش زمینه های فرهنگی دیگری است که مهمترین آن فرهنگ "مسئولیت پذیری" است. اگر افراد مسئولیت امور کاری خود بپذیرند آن موقع است که حاضرند دربرابر
ناکارآمدی ها عذرخواهی کنند و تحول فرهنگی دیگری همچون
"فرهنگ استعفا" را منثه ظهور برسانند.
متأسفانه ما با این رویه های فرهنگی به طور کلی نامأنوس و ناآشناییم و به صراحت می توان گفت که هیچ مسئول و مدیر و متولی رسمی در کشورمان چنین مسائلی را برنمی تابند و آن را به منزله عقب نشینی و نزول جایگاه فردی و رسمی خود می دانند.
با این حال انتظار می رفت حداقل در قضیه تیم ملی سرمربی و کادر فنی و بازیکنان و مهمتر از همه فدراسیون فوتبال از عملکرد ضعیفشان در مدیریت تیم و آماده سازی آن از مردم یک عذرخواهی خشک و خالی می کردند، تعظیم تمام قد پیشکشمان!