بخش اول راه‌آهن رشت-کاسپین تا پایان سال آماده بهره‌برداری است

معاون وزیر راه از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد؛

معاون وزیر راه از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد؛ بخش اول راه‌آهن رشت-کاسپین تا پایان سال آماده بهره‌برداری است

بخش اول راه‌آهن رشت-کاسپین تا پایان سال آماده بهره‌برداری است


به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، به‌منظور تسریع در روند اجرای راه‌آهن استراتژیک رشت-کاسپین به زودی مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص می‌یابد و تا پایان سال جاری عملیات اجرایی حد فاصل رشت تا ایستگاه پیربازار به‌عنوان اولویت اول تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.
به گزارش ایسنا،  راه‌آهن رشت- آستارا از پروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور است که سه روش تامین منابع از طریق روسیه،  فاینانس داخلی و تهاتر نفت برای آن در نظر گرفته شده است.  این پروژه آخرین بخش از کریدور ریلی-دریایی شمال- جنوب کشور است که تکمیل آن توسعه ترانزیت کالا میان کشورهای حوزه قفقاز، جمهوری فدراتیو روسیه و شمال اروپا را با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، جنوب و شرق آسیا به همراه دارد.
برای تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا هزینه
 ۸۰۰ میلیون یورویی برآورد شده و با توجه به اظهار تمایل روسیه برای مشارکت در تکمیل این پروژه ریلی به عنوان حلقه مفقوده ریلی کریدور
شمال- جنوب، جلسات مشترکی از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی برای حضور و سرمایه‌گذاری مسکو در این پروژه برگزار شده است تا هم تامین اعتبار انجام شود و هم پیشرفت این طرح بزرگ و مهم سرعت گیرد.
در این راستا خیراله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی- به‌تازگی در بازدید از راه‌آهن رشت-کاسپین با تاکید بر پیگیری تخصیص۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۵۶ به این پروژه گفت: این مسیر ریلی در ادامه راه‌آهن قزوین-رشت به‌طول ۳۵ کیلومتر در حال ساخت است و تا پایان سال جاری طبق برنامه زمان‌بندی عملیات اجرایی حد فاصل رشت تا ایستگاه پیربازار به عنوان اولویت اول تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.
به گزارش شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، وی افزود: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز در بهار سال ۱۴۰۲ اولویت دوم از پیربازار تا کاسپین تکمیل و آماده بهره‌برداری است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه پیشرفت فیزیکی راه‌آهن رشت-‌کاسپین را ۷۵ درصد بیان کرد و گفت: هم‌اکنون ۸۳ درصد در بخش زیرسازی و
 ۳۱ درصد در بخش روسازی پیشرفت صورت گرفته است و
 ۱۴ کیلومتر از مسیر نیز ریل‌گذاری شده است.
پیش از این نیز شهریار افندی‌زاده -معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی- پروژه ریلی
رشت- آستارا را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانسته و گفته بود: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و همچنین آذربایجان به منظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را چه با حضور روسیه و چه بدون حضور این کشور تکمیل می‌کنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد.