برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری برای مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان تاکید کرد؛

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از برگزاری جلسات مداوم ستاد استانی و شهرستان بازآفرینی شهری در راستای نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده ناکارآمد شهری استان خبر داد.


گرگان-قهرمان
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از برگزاری جلسات مداوم ستاد استانی و شهرستان بازآفرینی شهری در راستای نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده ناکارآمد شهری استان خبر داد.
مهدی ملک دبیر ستاد بازآفرینی شهری گلستان اظهار کرد:در استان گلستان دو هزار و ۸۹۵ هکتار بافت ناکارآمد شناسایی شده که مجموعا ۱۸ درصد از بافت استان را در بر می‏گیرد.
دبیر ستاد بازآفرینی شهری گلستان ادامه داد:در مجموع این ۱۸ شهری که دارای بافت ناکارآمد هستند، دو هزار و ۳۵ هکتار بافت فرسوده شناسایی و در دو شهر استان ۴۲۸ هکتار سکونت گاه غیر رسمی شناسایی و تعیین محدوده شده است.
وی افزود:در راستای شناسایی این نقاط و با هدف بهبود وضعیت بافت های ناکارآمد و فرسوده، در سال ۱۴۰۰ ، یک جلسه ستاد بازآفرینی استانی و پنج جلسه ستاد بازآفرینی شهرستانی توسط اداره کل
راه و شهرسازی استان برگزار شد.
ملک همچنین تصریح کرد:در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون، دو جلسه ستاد استانی و ده جلسه ستاد بازآفرینی شهرستانی، در شهرهای گرگان ، گنبدکاووس، رامیان، علی آباد، بندرگز و آزادشهر برگزار شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود:در این سری جلسات مواردی در راستای نوسازی و
مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری استان مطرح شده و تصمیماتی در این حوزه اتخاذ می‏شود.
وی در ادامه گفت:شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز اقداماتی در راستای بهسازی این نقاط در دستور کار قرار داده که می‏توان به پروژه های زیربنایی، شامل پروژه‌هایی نظیر شبکه فاضلاب، آب، برق و...و پروژه های روبنایی اعم از پروژه‌هایی نظیر فضاهای آموزشی، ورزشی و چندمنظوره، بهداشتی –درمانی، خانه محله، فرهنگی (کتابخانه)و انتظامی اشاره کرد.
ملک همچنین اظهار کرد:این شرکت اقدامات دیگری نیز در حوزه عمران شهری و نوسازی و
مقاوم سازی مسکن انجام می‏دهد.
رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد:شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین با توزیع قیر رایگان گام مهمی در راستای توسعه زیرساخت معابر شهری کشور برداشته است
وی افزود:در سال ۱۴۰۰ برای ۱۷ شهر هدف استان گلستان، دو هزار و۱۳۲  تن معادل
۲۰۰ میلیارد ریال حواله قیر رایگان صادر شد.
ملک در ادامه گفت:این حجم از قیر رایگان به شهرداری های گنبد، گرگان، علی آباد ، کلاله، مینودشت، رامیان ، خان ببین ، بندرترکمن ، آزادشهر ، کردکوی ، فاضل آباد ، آق‌قلا ، ، بندرگز ، سیمین شهر و گمیش تپه واگذار شد.
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت:همچنین در استان گلستان سهمیه پیشنهادی برنامه تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن طی چهار سال ۱۱ هزار و
 ۶۰۷ واحد پیش بینی شده است.
وی افزود:این در حالی است که ظرفیت تولید واحدهای جدید پس از نوسازی مسکن در بافت‌های هدف استان گلستان  معادل ۸۰ هزار و ۷۲۲ واحد می‏باشد.
ملک همچنین تصریح کرد:گفتنی است که در دولت سیزدهم از محل اعتبارت بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، هزار و ۹۷  واحد به بانک معرفی و ۵۱۸ واحد در این حوزه منجر به انعقاد قرارداد شده است.
وی در انتهای سخنانش در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه بافت تاریخی استان گلستان گفت:تاکنون عملیات شناسایی و تعیین محدوده
۳۳۲ هکتار بافت تاریخی در سه شهر استان، انجام شد.
دبیر ستاد بازآفرین شهری گلستان افزود:همچنین بازسازی و مرمت سه بنای واجد ارزش تاریخی نیز در گرگان صورت گرفت که هم اکنون این سه بنا در مرحله‏ی بهره‏برداری قرار دارند.