توزیع فوری و منظم اقلام مورد نیاز مردم زلزله زده خوی در سرما

زلزله خوی و ویرانی خانه های مردم موجب آوارگی آنها در فضای باز گردید و با توجه به سرمای منفی صفر درجه در این منطقه مشکلات فراوانی برای مردم و خانواده هایی با زنان و بچه ها ایجاد کرده است.

توزیع فوری و منظم اقلام مورد نیاز مردم زلزله زده خوی در سرما

 

زلزله خوی و ویرانی خانه های مردم موجب آوارگی آنها در فضای باز گردید و با توجه به سرمای منفی صفر درجه در این منطقه مشکلات فراوانی برای مردم و خانواده هایی با زنان و بچه ها ایجاد کرده است.
اما بازهم مشکل همیشگی ما در تأمین مایحتاج حادثه دیدگان خودش را به رخ کشید و بازهم یادآوری کرد که امداد اولیه  و اسکان مناسب را خوب اجرا نکرده ایم و استانداردهای این علم را لحاظ نکردیم. نیاز مردم خوی به وسایل گرمایشی همچون پتو و چراغ و چادر جهت سرپناه از
 اصلی ترین نیازهای شب های سرد این منطقه است اما دیدن صحنه های بی نظمی در توزیع چادر و اقلام یاد شده به نحوی غیر قابل باور موجب تأسف و افسوس به حال مردم کشورمان شد.
شکی نیست که دراین حوادث هرفردی درصدد گرفتن امکانات برای خانواده خویش می باشد، اما این وظیفه نهادهای مسئول و امداد رسان است که با یک نظام بخشی آماری اقلام مورد نیاز را توزیع کنند. یعنی فرمانداری یا استانداری در خوی هیچ آماری از خانوارهای ساکن در این بخش نداشتند که براساس لیست و آمار اقلام را به دست مردم برسانند و صحنه های زننده پرت کردن چادر از بالا کامیون برای مردم را شاهد نباشیم!. وقتی چادر
 از بالای کامیون بین جمعیت پرت می کنند، طبیعی است که نزاع برسر بدست آمدن پیش آید و هرکس زور و صدایش بلندترباشد به سهمیه چادر و وسایل گرمایشی می رسد!.
این ابهام پیش می آید که اساساً شورای محلات و شورای شهر و شهرداری ها در این حوادث چه نقشی دارند. چرا در شورای محلات یک بسته آماری از ساکنان و خانوارها براساس پلاک ثبتی وجود ندارد که درصورت بروز حوادث این چنینی برای امدادرسانی از آنها استفاده شود. صرف جلسات بی سروته و صرف چای و شیرینی و میوه در جلسات این شوراها چه خروجی دیگری دارند و کارایی آنها قرار است در چه زمانی مورد استفاده قرار گیرد.
اما بالاتر از این عدم رعایت شأن و منزلت مردم در چنین حوادث است. متأسفانه در تصاویر منتشر شده ملاحظه می کنیم که توزیع کنندگان
به گونه ای با مردم رفتار می کنند که گویا از ارث پدری خود برای آنها اقلام مورد نیاز را تهیه کرده اند و با الفاظی نامناسب آنها را برای دریافت سهمیه به این طرف و آن طرف هول می دهند.
شکی نیست که بی نظمی و هرج و مرج در چنین حوادثی آفت امدادرسانی است، اما رعایت اصول اخلاقی در هر شرایطی از سوی متصدیان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و انتظار می رود هلال احمر و دیگر ارگانهای   مربوطه حاضر در امداد رسانی در خوی با خاطیان و افرادی که شأن و منزلت مردم مددجو را خدشه دار کردند برخورد کنند.
اما درآخر دلهره و اضطراب همیشگی خود را درمورد حوادثی همچون زلزله و سیل در شهرهای بزرگ کشور همچون تهران، اصفهان،مشهد، شیراز و ... را مطرح می کنیم. اگر زلزله به تأخیر افتاده تهران هر آن از راه برسد و ویرانی به بار آورد، با کدام سیستم و امکانات می خواهیم در برابر آن ایستادگی کنیم و مشکلات مردم را چاره ساز شویم. این زلزله چه در فصل سرما و چه در فصل گرما باشد ما را با چالش های فراوان مواجه خواهد ساخت. آیا برای وقوع آن در فصول سرد و گرم آمادگی داریم. شواهد و عملکردهای اخیر چیزی جز آماده نبودن در برابر حوادث احتمالی را تداعی می کند اما امیدواریم مسئولان این خطر را جدی بگیرند.