مشکلات اقتصادی را باید از راه صحیح حل کرد

جای بسی تعجب است که بعضاً اظهارات و واکنش هایی را از برخی مسئولین و نهادهای تخصصی می شنویم که باورآن برای بی تجربه ترین افراد در حوزه اقتصاد، امکان پذیر نیست. ادعاهایی همچون "حذف دلار از مبادلات تجاری" از سوی مسئولین بانک مرکزی واقعاً تأمل برانگیز است. این چگونه عدم وابستگی به دلار است که قیمت این ارز به مرز ۵۰ هزارتومان رسیده است و اثرات و تبعات آن انفجار تورمی را در کشورمان کلید زده است.

مشکلات اقتصادی را باید از راه صحیح حل کرد

جای بسی تعجب است که بعضاً اظهارات و واکنش هایی را از برخی مسئولین و نهادهای تخصصی می شنویم که باورآن برای بی تجربه ترین افراد در حوزه اقتصاد، امکان پذیر نیست. ادعاهایی همچون "حذف دلار از مبادلات تجاری" از سوی مسئولین بانک مرکزی واقعاً تأمل برانگیز است. این چگونه عدم وابستگی به دلار است که قیمت این ارز به مرز 50 هزارتومان رسیده است و اثرات و تبعات آن انفجار تورمی را در کشورمان کلید زده است.
یا در مورد دیگری بیان داشته اند که دیگر نیازی به سوئیفت(SWIFT) نداریم. درحالی که ستون فقرات فعالیت های بانکی در جهان براساس این شبکه پیام رسانی بین بانکی صورت می گیرد و از قضا عدم دسترسی و امکان نقل و انتقال سرمایه های کشورمان در خارج از ایران به سبب تحریم و عدم اتصال ما به این شبکه رقم خورده است.
دل به این خوش کرده ایم که با برخی کشورها شبکه های
پیام رسان ملی به راه انداخته ایم، اما این را نمی بینیم و نمی گوییم که بانک ها در کشورهای خارجی هیچگاه خود را به خطر نمی اندازند تا تحت تحریم های جهانی از سوی آمریکا و اروپا قرار گیرند. هرچند که گفته شده توافقات مالی و بانکی با کشورهایی همچون روسیه و چین محرمانه است، اما باید توجه داشت که امروز روس ها خود تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارند و چین نیز همچنان عطش سیری ناپذیری در جذب دلار دارد و هیچگاه موقعیت مالی و بانکی خود را خرج نیازهای ما
نخواهد کرد.
بهتراست کمی واقع بین باشیم و به جای راهکارهایی نامشخص درصدد رفع مشکلات به صورت اساسی و جدی باشیم تا درگیر مشکلات نشویم و راهکارهای اشتباه برای کشور تجویز نکنیم.