تولید در فاز ۱۱ پارس جنوبی با ۴ حلقه چاه امسال آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه ایران منتظر رفع تحریم یا امضای برجام نمانده است، اعلام کرد که تولید در فاز ۱۱ پارس جنوبی با ۴ حلقه چاه امسال آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه ایران منتظر رفع تحریم یا امضای برجام نمانده است، اعلام کرد که تولید در فاز ۱۱ پارس جنوبی با ۴ حلقه چاه امسال آغاز می‌شود.به گزارش شانا به نقل از ایرنا، شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست، از سوی دیگر بالاترین پرداخت یارانه انرژی بین همه کشورهای جهان به ایران اختصاص دارد و یارانه پنهانی که به حامل‌های انرژی پرداخت می‌شود، سرسام‌آور است. اگرچه این یارانه در همه بخش‌های انرژی ایران پرداخت می‌شود، اما بیشترین یارانه به گاز طبیعی مربوط است.
همچنین افزایش مصرف گاز در زمستان بیشتر خودنمایی می‌کند و با وجود آنکه به گفته محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روزانه ظرفیت تولید یک میلیارد مترمکعب گاز در کشور داریم اما مصرف بالا در کنار بازده پایین، محدودیت تأ‌مین گاز مورد نیاز صنایع و حتی خوراک پتروشیمی‌ها را به‌دنبال داشته است.او با تأکید بر اینکه مصارف داخلی گاز طبیعی غیربهینه و لجام‌گسیخته است گفت که این موضوع لزوم تولید پایدار گاز در کشور را بیشتر می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید دارد که برای مدیریت مصرف انرژی در کشور محتاج حکمرانی مطلوب در بحث انرژی هستیم. این سرمایه مردم و نسل‌های آینده است بنابراین افزایش مصرف اگر برای توسعه صنعت و تکمیل زنجیره ارزش باشد، مطلوب است.
 مصرف گاز غیربهینه است
زمستان به پایان رسیده است. اگرچه سال ۱۴۰۱ با مدیریت تولید و توزیع گاز در کشور، بدون قطع گاز و برق پایان یافت، اما روند مصرف گاز رو به افزایش است. با وجود تولید بالای گاز در ایران، چرا این ناترازی اتفاق می‌افتد؟
تولید گاز در کشور از جنبه‌های مختلفی بسیار بااهمیت است و با تولید نفت تفاوت دارد، زیرا عمده مصارف تولید گاز به داخل کشور اختصاص می‌یابد. از سویی، میدان گازی پارس جنوبی به‌تنهایی ۷۰ درصد تولید گاز کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
شرکت ملی نفت ایران اکنون ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز ترش دارد که در فصل زمستان حدود ۶۸۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در روز تنها در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف می‌شود. مصارف داخلی گاز طبیعی غیربهینه و لجام‌گسیخته است به همین دلیل لزوم تولید پایدار گاز در کشور را بیشتر می‌کند.
 تازه‌ترین‌ها از فاز ۱۱ پارس جنوبی
توسعه میدان مشترک پارس جنوبی به آخرین گام خود رسیده است. سال ۱۴۰۱ هم پالایشگاه فاز ۱۴ به بهره‌برداری رسید و اکنون تنها توسعه دریایی فاز ۱۱ باقی است. چه اقدام‌هایی در این زمینه انجام شده و پیش‌بینی شما برای تولید زودهنگام از این فاز چه زمانی است؟
توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که مرزی‌ترین فاز ایران در این میدان مشترک گازی است، به دلایل نامشخص معطل مانده بود. در میانه دهه ۹۰ شمسی، قراردادی با یک شرکت بین‌المللی برای توسعه این میدان بسته شد، اما این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها از قرارداد خارج شد.در سال‌های گذشته نیز در اذهان این‌گونه متبادر می‌شد که تنها خارجی‌ها می‌توانند توسعه این فاز را به‌عهده بگیرند، اما از ویژگی‌های شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم این بود که توسعه این میدان از سوی شرکت‌های ایرانی آغاز شد و در مهرماه سال ۱۴۰۱، تصمیم گرفتیم چهار حلقه چاه را با قید فوریت در موقعیت فاز ۱۱ حفاری کنیم و تولید زودهنگام داشته باشیم.در این دولت واقع‌گرایی، کارآمدی و اولویت‌گذاری وجود دارد و اکنون حفاری چهار حلقه چاه در فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل و خطوط لوله زیردریایی آن نیز احداث شده است، همچنین بخش‌های مربوط به سه‌پایه مشعل و بریج در حال نصب است.برای اینکه بتوانیم گاز را از فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌صورت زودهنگام تولید کنیم، نیازمند سکوی بهره‌برداری بودیم. درمجموع طرح‌های بالادستی در شرکت ملی نفت ایران بین پنج تا هفت سال زمان می‌برد، اما برای کاهش زمان بهره‌برداری از فاز ۱۱، به جای ساخت سکو که سه سال زمان نیاز داشت، استفاده از سکوی ۱۲c را که تولید از آن متوقف شده بود، در دستور کار قرار دادیم و تصمیم گرفتیم این سکو را از موقعیت پیشین خود به موقعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی جابه‌جا کنیم.