بزرگ‌تر از دایناسورها با قلب ۱۸۰ کیلویی!

حقایق باورنکردنی درباره نهنگ آبی؛

نهنگ آبی یک نهنگ آب‌بازسان بی‌دندان یا اصطلاحا «نهنگ بالین» است، به این معنی که به جای دندان دارای صفحات شانه‌ای از جنس ماده‌ای به نام بالین(Baleen) است.

بزرگ‌تر از دایناسورها با قلب ۱۸۰ کیلویی!

قسمت سوم
 نهنگ آبی دندان ندارد
نهنگ آبی یک نهنگ آب‌بازسان بی‌دندان یا اصطلاحا «نهنگ بالین» است، به این معنی که به جای دندان دارای صفحات شانه‌ای از جنس ماده‌ای به نام بالین(Baleen) است. بالین از کراتین ساخته شده است، همان پروتئینی که ناخن‌ها و موهای ما را می‌سازد.
آب‌بازسانیان بی‌دندان یا نهنگان بی‌دندان یکی از دو زیرراسته‌های آب‌بازسانان هستند که شامل چهار تیره و پانزده گونه می‌شوند. ویژگی اصلی این جانوران دارا بودن یک صفحه شانه‌ای به جای دندان در دهان است. این ویژگی آن‌ها را از آب‌بازسانیان دندان‌دار متمایز می‌کند. سنگواره آب‌بازسانان بی‌دندان نشان می‌دهد که آن‌ها پیش از فرگشتِ صفحه‌های شانه‌ای دارای دندان بودند.صفحه‌های شانه‌ای که با نام والانه و استخوان نهنگ نیز خوانده می‌شوند، صفحه‌هایی عمودی در فک بالایی نهنگ‌های بی‌دندان هستند که آن‌ها را قادر می‌سازند تا با فیلتر کردن و تصفیه آب دریا، موجودات کوچک سخت‌پوست موجود در آن را به دام بیندازند.بسته به نوع گونه، طول صفحه‌های شانه‌ای می‌تواند از ۰/۵ تا ۳/۵ متر تغییر کند. بعضی نهنگ‌ها همچون نهنگ قطبی صفحه‌های شانه‌ای بلندتری نسبت به دیگران دارند. وزن این صفحه‌ها می‌تواند تا ۹۰ کیلوگرم نیز برسد.
ادامه دارد...                                                                 ایسنا