واردات خودرو برای شهر ما خوب است!

بحث واردات خودرو اعم از خودروهای نو و دست دوم مدتی است که مطرح شده و اهمیت آن برای نهادها و مراکز عالی سیاست گذاری به قدری است که مدام برای آن جلسه ضروری می گذارند.

واردات خودرو برای شهر ما خوب است!

 بحث واردات خودرو اعم از خودروهای نو و دست دوم مدتی است که مطرح شده و اهمیت آن برای نهادها و مراکز عالی سیاست گذاری به قدری است که مدام برای آن جلسه ضروری می گذارند. یکی از ضرورت وارداتش می گوید به گونه ای که اگر این خودروها وارد شود دیگر ایران گلستان خواهد شد!  دیگری برای جلوگیری از وارداتش دلایلی می آورد که گویا قرار است دشمنان جهت تضعیف کشور با برنامه ریزی پنهانی خودروهای خارجی برای ما بفرستند!.
اما مردم به این فکر می کنند که این خودروها چه نو و چه دست دوم چه کارایی برای آنها خواهد داشت. اگر قرار است خودروهای خارجی با مبالغی عرضه گردد که مردم عادی جامعه نتوانند خریداری کنند چه فرقی برای آنها دارد که این خودروها نو باشد یا دست دوم؟!. دست بر قضا اگر این خودروها با قیمت های ارزی بالا وارد شوند که مردم نتوانند آنها را برای نیاز خود خریداری کنند، قطعاً قیمت محصولات داخلی نیز افزایش می یابد و خرید خودرو برای اقشار پایین جامعه سخت تر از قبل خواهد شد.
امروز بحث برسر این است که خودروها از طریق کدام نهاد وارد شود و یا کف و سقف قیمت آن چند هزار یورو و دلار باشد. از سوی دیگر دغدغه های موجود به گونه ای است که نیازها و توان اقشار نیازمند جامعه را مدنظر ندارد و صرفاً بر سود واردات و منابع مالی ارزی آن تمرکز شده است.
به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیستیم چرا که معتقدیم ورود خودروهای استاندارند به کشور موجب ارتقای امنیت جانی و مالی مردم در تصادفات احتمالی می گردد و تردد چنین خودروهایی در سطح شهرها از شدت هوای آلوده و سمی برای تنفس جامعه خواهد کاست و بهتر است بگوییم که واردات خودرو حداقل برای شهر ما خوب است...
اما آنچه به عنوان رفع نیاز حجمی و کیفی برای تأمین سیستم حمل و نقل شخصی و عمومی کشور وجود دارد، ایجاد فضایی است که در آن مردم بتوانند بدون قرض و پرداخت سودهای تصاعدی یک خودروی مناسب و استاندارد تهیه کنند. در این فضا آنهایی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردارند می توانند خودروهایی با قیمت های بالاتر برای خود تهیه کنند.
متأسفانه سیاست گذاری ما در عرصه خودروسازی جاده ای یک طرفه است که بعضاً در مقاطعی باید برخلاف تمام استانداردهای موجود حرکت کرد و از بابت آن هزینه های سنگینی را متقبل شد که همه آن از جان و مال مردم پرداخت می شود.
این درحالی است که ابزار واردات باید کمک حال مردم و صنعت خودروسازی کشور باشد تا از قبل آن بتوان به رشد و امنیتی مضاعف در عرصه اقتصادی و صنعتی و البته اجتماعی برسیم. اگر قرار باشد واردات خودرو عرصه رقابتی برای نهادهای رسمی و دولتی باشد تا از بابت آن درآمد کسب کنند و از سوی دیگر بهانه ای برای تحمیل خودروهای داخلی با قیمتی بالاتر به مردم باشد، هیچ سود و منفعتی برای کشور و ملت به همراه نخواهد داشت.
امروز شرکت های خودروسازی خارجی اطلاعات قیمتی خود را در سایت ها و شبکه های مختلف مجازی منتشر کرده اند، لذا مردم می دانند فلان خودرو در فلان کشور چند یورو یا دلار است. اگر می خواهیم با گران فروشی خودروهای خارجی نو یا دست دوم به مردم فشار بیشتری برجامعه وارد کنیم، بهتر است در همین مسیر کنونی ادامه مسیر دهیم و بی جهت مصرف گرایی و فاصله طبقاتی را به خورد جامعه ندهیم.