افزایش تجارت اینترنتی مواد مخدر

شناسایی ۱۱۲۷ ماده روانگردان جدید؛

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به افزایش تجارت اینترنتی مواد مخدر از شناسایی ۱۱۲۷ ماده روانگردان جدید خبر داد.

افزایش تجارت اینترنتی مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به افزایش تجارت اینترنتی مواد مخدر از شناسایی ۱۱۲۷ ماده روانگردان جدید خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست منطقه‌ای مبارزه با مواد مخدر که از امروز به مدت دو روز در بغداد آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: براساس گزارش UNODC، کشت تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
وی افزود: افغانستان ۸۰ درصد تقاضای تریاک جهان را تأمین می‌کند و کماکان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است و علاوه بر تولید تریاک و متامفتامین، افغانستان دومین کشور جهان در زمینه تولید کانابیس محسوب می‌شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان کرد: گزارش‌های جهانی حاکی از آن است که قاچاق و مصرف متامفتامین از نظر جغرافیایی همچنان در جهان در حال گسترش است و شواهد نیز نشان دهنده افزایش استفاده از اینترنت در تجارت، قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر و روان‌گردان در جهان می‌باشد.
مؤمنی ادامه داد: ۱۱۲۷ نوع ماده روانگردان جدید تا به امروز در جهان شناسایی و گسترش بازار این مواد به ویژه در اروپای شرقی و آسیای مرکزی گزارش شده است.
وی گفت: میزان مصرف مواد مخدر در میان جوانان در بسیاری از کشورها بیشتر از نسل قبلی گزارش شده است و آنچه مسلم است مواد مخدر، خسارات مالی و انسانی فراوانی را بر کشورهای منطقه تحمیل می‌کند. در این رابطه، میلیاردها دلار که می‌توانست برای برنامه‌های توسعه کشورها هزینه گردد، در مبارزه با معضل جهانی مواد مخدر مصرف می‌شود.
دبیرکل ستاد افزود: جمهوری اسلامی ایران با کشف ۷۱۶ تن از انواع موادمخدر و روانگردان، شامل ۵۴۰ تن تریاک ،۷۶ تن حشیش، ۳۰ تن هروئین و مرفین و ۳۰ تن متامفتامین، بالاترین آمار کشفیات را داشته و این دستاورد با شهادت تعدادی از نیروهای فداکار پلیس مبارزه با مواد مخدر، همراه بوده است.