۲۶ فروند شناور خزر آماده حمل بار به مقصد روسیه

حرکت گروه کشتیرانی در راستای توافق ریلی رشت-آستارا؛

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت:خطوط حمل و نقل دریایی در دریای خزر ظرف ماه‌های گذشته تجهیز شده و هم اکنون این ناوگان با۲۶فروندشناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل ۳۶۰۰ تی‌ای‌یو را دارد.

۲۶ فروند شناور خزر آماده حمل بار به مقصد روسیه

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت:خطوط حمل و نقل دریایی در دریای خزر ظرف ماه‌های گذشته تجهیز شده و هم اکنون این ناوگان با۲۶فروندشناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل ۳۶۰۰ تی‌ای‌یو را دارد.
به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس خیابانی با اشاره به توافق ریلی رشت-آستارا که از سوی رؤسای جمهور دو کشور ایران و روسیه به امضا رسیده، گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای همین توافق، اقدام به امضای موافقتنامه خرید و ساخت کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال-جنوب نموده است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گروه کشتیرانی با در اختیار داشتن ۱۳۹ فروند کشتی در انواع مختلف، ظرفیت حمل بار
 ۵ میلیون DWT را دارد، گفت: کشتی‌های این ناوگان، در کنار ۲۹۴ هزار تی‌ای‌یو کانتینر ملکی و ۱۳۹۴ واگن، در آسیا و اقیانوسیه، کشورهای CIS و سایر کشورهای آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه تردد دارد.
وی تصریح کرد: در این راستا خطوط حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر نیز ظرف ماه‌های گذشته تجهیز شده و هم‌اکنون این ناوگان با ۲۶ فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل بار ۳۶۰۰ تی‌ای‌یو و ۱۰۴ هزار DWT را دارد.
مدرس خیابانی گفت: همچنین در حوزه حمل سراسری بار در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب نیز برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته تا با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی، کالا از بنادر شمالی ایران به مقصد سایر بنادر حاشیه دریای خزر حمل شود.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است، گفت: انتقال حدود یک ماهه کانتینر از بنادر دنیا به مسکو در مقابل ترانزیت ۴۵ روزه از دریای بالتیک، از جمله مزایای حمل بار در قالب کریدور شمال-جنوب است.
مدرس خیابانی با اشاره به قابل رقابت بودن حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب با حمل بار از طریق کانال سوئز گفت: حمل بار در مسیر کریدور شمال- جنوب یکی از میانبرهای مهم در صنعت حمل و نقل دریایی جهان به شمار می‌رود.
به گفته مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۴ هزار تی‌ای یو و ۷۲۰ هزار تن کالا از کشورهای مختلف دنیا حمل شده است.
وی ادامه داد: برقراری خط مستقیم و منظم چین- هند، کشورهای آفریقایی از طریق بندرعباس و چابهار به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه و نیز تدوین سند راهبردی همکاری برای توسعه روابط با روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر از جمله دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های گذشته بوده است.
مدرس خیابانی به توافق با سه بندر روس برای برقراری خط منظم کشتیرانی از بنادر ایران خبر داد و گفت: همچنین خرید ۳۳۰ واگن ریلی جهت تقویت ناوگان ریلی در مسیرهای ترانزیتی در کنار خرید ۵۴ هزار کانتینر جهت ورود به چرخه حمل‌ونقل از جمله دیگر اقدامات بوده است؛ ضمن اینکه مذاکره، خرید و سفارش ساخت تعدادی کشتی برای تقویت مسیرهای کریدوری نیز اقدام دیگری در جهت تقویت حمل بار در دریای خزر به مقصد روسیه به شمار می‌رود.