با اين چند ماده غذایی التهاب مزمن را از بدن خود دور کنید

التهاب مزمن زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و سبب بروز بیماری‌های خودایمنی می‌شود. برخی از این بیماری‌ها شامل آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس است.

التهاب مزمن زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و سبب بروز بیماری‌های خودایمنی می‌شود. برخی از این بیماری‌ها شامل آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس است.
به گزارش ایسنا،‌ التهاب مزمن از علل زمینه‌ای بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری آلزایمر به شمار می‌رود. این نکته را فراموش نکنید که سلامت بدن شما به آنچه می‌خورید مرتبط است. مصرف غذاهای سرشار از قند، کلسترول، فقر ویتامین‌ها و مواد معدنی و ... بدن شما را در معرض التهاب مزمن قرار می‌دهد. التهاب مزمن با علائمی از جمله ضعف و خستگی همراه است؛ پس اگر این علائم را به طور مداوم داشتید، باید جدی‌تر به تغییر رژیم غذایی خود فکر کنید.بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، پیام اصلی رژیم غذایی ضد التهابی این است که هرگز سراغ مواد غذایی فراوری و کنسرو شده نروید، نشاسته و غلات فراوری شده نخورید، چربی‌های اشباع را از رژیم‌تان حذف کنید و به جای مصرف گوشت قرمز، ماهی‌های چرب، گوشت مرغ و گوشت بوقلمون را انتخاب کنید.
 چند ماده غذایی موثر در کاهش التهاب بدن شامل موارد زیر است:
روغن زیتون: برخی محققان دریافته‌اند که ماده شیمیایی موجود در روغن زیتون به نام اولئوکانتال، آنزیم‌های التهابی بدن را به همان روش ایبوپروفن مهار می‌کند.
آناناس: حاوی آنزیمی به نام بروملئین است که خاصیت ضد التهابی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف آناناس در بیماران مبتلا به آرتروز زانو، روماتیسم و سندرم تونل کارپ، منجر به کاهش التهاب می‌شود. بروملئین موجود در آناناس به هضم غذا نیز کمک می‌کند.
سیب: این میوه محبوب حاوی "کورستین"؛ یک آنتی اکسیدان ضد التهاب است. جای تعجب نیست که پزشکان توصیه می‌کنند روزانه حداقل یک سیب بخورید.
آجیل و دانه‌ها: حاوی مقادیر خوبی منیزیم و ویتامین E هستند که ممکن است در کنترل التهاب نقش داشته باشد. گزینه ایده آل، آجیل خام و بدون نمک است. گردو، بادام زمینی، بادام، پسته، تخم کتان و دانه‌های چیا خاصیت ضد التهابی برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید دارند.
 سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات خاصیت ضد التهابی دارند و حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام کاروتنوئیدها هستند.
 شکلات تیره: شکلات تیره حاوی مواد شیمیایی و آنتی اکسیدان‌هایی است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند. شکلات تیره ۷۰ درصد بهترین نوع شکلات است و بیشترین میزان کاکائوی خالص را دارد.
برنج قهوه‌ای: این نوع برنج به همراه سایر غلات سبوس‌دار حاوی فیبر است و به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.
 انگور: حاوی رسوراترول است و آنزیم‌های التهابی را به همان روش آسپرین، مهار می‌کند. انگور همچنین حاوی آنتوسیانین است که منجر به کاهش التهاب در بدن می‌شود.
گیلاس: طبق تحقیقات گیلاس حاوی مواد شیمیایی به نام آنتوسیانین‌ها است که مسئول رنگ قرمز این میوه نیز هستند. آنتوسیانین‌ها همان اثر آسپرین را در بدن دارند و به مبارزه با التهاب می‌روند.