به‌روزرسانی طرح جامع آب‌های سطحی شهرقدس

شهردار قدس خبر داد؛

سعید شهلی، شهردار قدس از به‌روزرسانی طرح جامع آب‌های سطحی و بهسازی رودخانه‌های شهر جهت کنترل و بهینه‌سازی روان‌آب‌های سطحی داخل شهر و سیلاب ورودی از رودخانه‌های موجود در داخل بافت شهری خبر داد.

شهرستان قدس-مژگان علیقارداشی
سعید شهلی، شهردار قدس از به‌روزرسانی طرح جامع آب‌های سطحی و بهسازی رودخانه‌های شهر جهت کنترل و بهینه‌سازی روان‌آب‌های سطحی داخل شهر و سیلاب ورودی از رودخانه‌های موجود در داخل بافت شهری خبر داد.
شهلی گفت: شهرداری قدس در راستاي تحقق اهداف خود در زمينه مديريت شهري، کنترل و بهینه‌سازی روان‌آب‌های سطحی داخل شهر و سیلاب ورودی از رودخانه‌های موجود در داخل بافت شهری را که نقش اساسی در آبگرفتگی سطح شهر و بحران‌های حاصلی در منطقه را دارد در اولويت برنامه‌های خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه اقدامات اجرایی در این حوزه مستلزم مطالعات کارشناسی می‌باشد، افزود: با توجه به حساسيت و اهميت موضوع دانشگاه صنعتی امیر کبیر به عنوان مشاور طرح انتخاب گرديد که این شهرداری جهت مدیریت بحران و مشکلات حاصله اقدامات زیربنایی را انجام داده است.
مهندس شهلی در تشریح این اقدامات توضیح داد: طرح جامع آب‌های سطحی شهر قدس که در سال ۱۳۹۹ مصوب گردید، توسط دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حال بهنگام‌سازی مجدد می‌باشد که با توجه به جغرافیای منطقه، اجرای این طرح با موانعی همچون نوع زمین غیرقابل نفوذ (زمین سنگی) در حوزه شمالی شهر و نبود شیب مناسب در محدوده مرکزی شهر مواجه بوده و مشکلاتی در زمان بارش‌های فصلی در این محدوده شهر و آبگرفتگی های متعدد را در پی داشته است.
شهردار قدس بیان داشت: کلکتورهای اصلی در طرح جامع آب‌های سطحی به طول ۲۶ کیلومتر می‌باشد که این شهرداری جهت مدیریت بحران و کاهش مشکلات مردم منطقه از سال ۱۳۹۸ با توجه به طرح مطالعات آب‌های سطحی و برنامه زمان‌بندی و بودجه مصوب، اقدام به اجرای قسمتی از طرح آبهای سطحی به طول ۳۶۵۳ متر با صرف ۴۲۵ میلیارد ریال نموده است. این مسیرها شامل کلکتور بلوار شهید کلهر به طول ۱۲۲۸ متر، خیابان شهید عالمی به طول ۱۲۷۵ متر، خیابان صاحب‌الزمان (عج) به طول ۱۹۵ متر، خیابان جانبازان به طول ۳۵۰ متر، خیابان وحدت اسلامی به طول ۲۶۵ متر و خیابان شریعتی ۳۴۰ متر می‌باشد.وی در ادامه به تشریح طرح بهسازی رودخانه‌های شهر قدس پرداخت و گفت: شهر قدس با توجه به موقعیت قرارگیری بافت شهری در مسیر شاخه اصلی و انشعابات رودخانه کرج در زمان بحرانی شدن این رودخانه با چالش‌های شهری متعدد روبرو بوده لذا جهت مدیریت این بحران با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر اقدام به مطالعات ساماندهی رودخانه‌ها نموده که طرح بهسازی این رودخانه ها توسط سازمان آب منطقه ای استان به تایید نهایی رسیده است.
این مقام مسئول خبرداد:تاكنون ۳۶۵۰ متر شبكه هدایت آب‌های سطحی اجرایی شده است.
شهلی تصریح کرد:با توجه به شرایط قرارگیری این رودخانه در محدوده شهری، این شهرداری جهت مدیریت بحران و پیشگیری از حوادث احتمالی از سال ۱۴۰۰ با توجه به طرح مطالعات بهسازی رودخانه ها و برنامه زمان بندی و بودجه مصوب، اقدام به اجرای قسمتی از این طرح نموده است که شامل بهسازی ۴۲۵ متر از رودخانه کرج (آیرین ) و ۳۶۵ متر از انشعابات رودخانه با صرف ۴۵۰ میلیارد ریال می باشد. بر اساس مطالعات انجام شده در مجموع ۴۹۰۰ متر از بستر رودخانه‌ها نیازمند بهسازی است که تکمیل این طرح در دستور کار شهرداری قرار دارد.