آژیر قرمز فرسایش خاک در ایلام

شبکه‎های آبیاری نوین توسعه پیدا کند؛

فرسایش خاک در دهه‌های گذشته در استان ایلام به دلایل مختلف از جمله کشاورزی سنتی شدت گرفته و این مساله لزوم توجه به شبکه های آبیاری نوین را دوچندان کرده است.

آژیر قرمز فرسایش خاک در ایلام

فرسایش خاک در دهه‌های گذشته در استان ایلام به دلایل مختلف از جمله کشاورزی سنتی شدت گرفته و این مساله لزوم توجه به شبکه های آبیاری نوین را دوچندان کرده است.
خاک بستری برای حفظ پوشش گیاهی و تأمین امنیت غذایی است اما در کشور ایران سالانه حدود ۱۶ تن در هکتار خاک از دست می‌رود این درحالی است که برای تشکیل یک سانتیمتر خاک صد سال زمان نیاز است.
حفظ خاک و مدیریت منابع آب و خاک از اولویت‌های سازمان‌ها و نهادهایی مانند سازمان جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست است.
ضرورت خاک برای انسان مانند آب و هوا است، به طوری که کل زندگی بشر به سلامت خاک گره خورده است و اگر خاک سالم نباشد کل زنجیره غذایی موجودات و به خصوص انسان به خطر می‌افتد.
اگر خاک را آلوده کنیم این آلودگی مستقیم از طریق گیاهان، میوه‌ها، سبزیجات و غلات و به طور غیرمستقیم از طریق علوفه‌ای که دام مصرف می‌کند و ما گوشت و فرآورده‌های آنها را استفاده می‌کنیم آلوده می‌شود و به بدن انسان سرایت می‌کند بسیاری از بیماری‌های ما ریشه در همین موضوع دارد.
 آبیاری نوین مهمترین خواسته کشاورزان استان ایلام
یکی از کشاورزان نمونه شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: حدود ۱۲۰ هزار هکتار زمین در اختیار دارم، بیش از ۲۰ سال است که به کشاورزی مشغول هستم، قبلاً آبیاری به روش سنتی بود و همین مسئله باعث افزایش مصرف آب، هدررفت آب زیاد، فرسایش ۱۰۰ درصد خاک، عملکرد کم و وجود بیماری‌های قارچی منجر می‌شد.
محمد وحدانی بیان کرد: در حال حاضر با همکاری سازمان جهاد کشاورزی هم اکنون اراضی به آبیاری بارانی مجهز شده که این مساله باعث صرفه جویی  ۳۰ تا ۴۰ درصد از مصرف آب و به همان میزان هم کاهش فرسایش خاک شده است.
وی افزود: سامانه آبیاری به ما نشان می‌دهد که چه زمانی و چه میزانی گیاه نیاز به آب دارد، حفظ آب باعث ذخیره آب در منابع زیرزمینی می‌شود رطوبت زیادی هم در زمین ندارد.
وی گفت: انتظار ما از مسئولان این است که این سیستم‌های آبیاری را تقویت کنند، سیستم‌های آبیاری باعث صرفه جویی از مصرف می‌شود.
 محدودیت کشت در شمال استان وجود دارد
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در استان ایلام یکی از عوامل مهمی در خصوصیات خاک تأثیر گذاشته بحث اقلیم منطقه است که باعث شده مناطق شمالی استان نسبت به مناطق جنوبی خاک‌های با درصد مواد عالی بالاتر و مرغوبیت بهتری داشته باشند.اقبال گراوندی تصریح کرد: با توجه به توپوگرافی و کوهستانی بودن مناطق شمالی، محدودیت کشت در شمال استان وجود دارد.
وی افزود: یکی دیگر از مواردی که بر خصوصیات خاک تأثیر گذاشته جنس مواد مادری خاک است که عمدتاً گچی و آهکی هستند، خاک‌های استان جزو خاک‌های تکامل نیافته است یعنی در مراحل اولیه تشکیل افق خاک هستند.