اقدام‌های صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت برای هموارسازی فعالیت دانش‌بنیان‌ها

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تشریح کرد؛

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، اقدام‌های صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی کشور برای دانش‌بنیان شدن صنعت نفت را تشریح کرد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، اقدام‌های صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی کشور برای دانش‌بنیان شدن صنعت نفت را تشریح کرد.
وحیدرضا زیدی‌فرد به شانا گفت: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت از سال ۱۴۰۰ با مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی و با سرمایه ثبتی هزار و ۳۰ میلیارد ریال تأسیس شد. این صندوق با همت و سهامداری ۱۲ شرکت اصلی دولتی (شرکت ملی نفت ایران، ملی گاز ایران، ملی صنایع پتروشیمی، ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی) و غیردولتی صنعت نفت (هلدینگ خلیج فارس، مجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت و...) با هدف ارزش‌آفرینی در حوزه ارائه خدمات مالی و تسهیل تأمین مالی - اعتباری شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و فعال در صنعت نفت فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت آذرماه ۱۴۰۱ سرمایه ثبتی خود را به مبلغ ۲ هزار و ۶۰ میلیارد ریال و در خردادماه امسال نیز سرمایه ثبتی خود را به مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال افزایش داد و بزرگ‌ترین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی کشور به‌شمار می‌آید.
 ترهین مطالبات قراردادی
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اظهار کرد: با توجه به تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و با هدف حمایت از تولید محصولات دانش‌بنیان، توسعه و حمایت از شرکت‌های تولیدکننده محصولات و کالاهای ساخت داخل و تسهیل ارائه خدمات مالی و تضامین موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نفت دستورعمل اجرایی «ترهین مطالبات قراردادی» یکم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است.
زیدی‌فرد با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری از این طریق به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است، افزود: فرآیند ترهین مطالبات قراردادی با ارسال کتبی اطلاعیه تصمیم به ترهین قرارداد از سوی نهاد مالی به کارفرما آغاز می‌شود و در ادامه کارفرما با تأیید اصالت قرارداد، رضایت خود را برای اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی قرارداد به نهاد مالی اعلام می‌کند. قرارداد ترهین با تأمین‌کننده امضا و کارفرما برای هر پرداخت قراردادی به شرکت متقاضی مجوز لازم را از نهاد مالی اخذ می‌کند.
 ضمانت مسئولیت کالا در صنعت نفت
وی گفت: با توجه به اهمیت سازوکار بیمه‌ای و صدور ضمانت‌نامه محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت و به‌منظور اجرای ماده ۱۷ آیین‌نامه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت‌ نفت و به‌منظور حمایت از تولید مواد و تجهیزات راهبردی حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دستورعمل اجرایی «صدور ضمانت و بیمه مسئولیت کالای صنعت ‌نفت» ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.