جلوگیری از وقوع حوادث و تصادفات جاده اي

اخبار مربوط به تصادفات جاده اي به خبر ثابت روزانه رسانه ها تبديل شده و تعداد كشته هاي روزانه زير ۱۰ نفر نيست. اما نكته تأسف بار اينجاست كه اين تعداد كشته ها و زخمي هاي اين چنين نه در چند تصادف كه تنها در يك فقره حادثه جاده اي رخ مي دهد!.

اخبار مربوط به تصادفات جاده اي به خبر ثابت روزانه رسانه ها تبديل شده و تعداد كشته هاي روزانه زير ۱۰ نفر نيست. اما نكته تأسف بار اينجاست كه اين تعداد كشته ها و زخمي هاي اين چنين نه در چند تصادف كه تنها در يك فقره حادثه جاده اي رخ مي دهد!.
روز گذشته در جاده قائن-بيرجند طي يك تصادف ۷ نفر كشته و چند نفر مصدوم شدند و اين موضوع بيانگر آسيب پذيري شديد ما در يك فقره تصادف است. اين ديگر سياه نمايي از عملكرد خودروسازان نيست بلكه حقيقتي عيان از استاندارد و ايمني بسيار پائين خودروها در تصادفات جاده اي است .
اينكه در يك تصادف از جلو، سرنشينان عقب جان خود را از دست مي دهند موضوعي نگران كننده است. جان باختن در دم راننده و سرنشينان جلو بيانگر اين است كه هيچ ايمني مناسبي براي حفظ سلامت سرنشينان در خودرو وجود ندارد.
تمام اين تلفاتي كه روزانه شاهدش هستيم موضوعي قابل پيگيري براي مطالبه گري از خودروسازان داخلي قلمداد مي شود، اما متأسفانه دستگاه نظارتي به آن نمي پردازند و يا توان ماخذه آنها را ندارند. اما در اين بين جان و مال مردم در حال هدر رفتن است و در هر فقره از تصادفات جاده اي شاهد مرگ چندين نفر و مصدوميت تمامي حاضرين در خودروها هستيم.
حداقل انتظار از نهادهاي نظارتي اين است كه در وقوع حوادث و تصادفات جاده اي سهمي را به خودروسازان اختصاص دهند تا حداقل به اين شيوه شايد قدري نسبت به مسئوليت خود متعهد گردند و فكري به حال ارتقاي كيفي محصولات نمايند.