ایجاد جذابیت برای کتاب خوانی

کاهش آمار مطالعه در جامعه و به خصوص در میان نسل جوان و منتسب دانستن این وضعیت به گسترش فضای مجازی امری غیر قابل کتمان است؛ اما نمی تواند عامل اصلی باشد. چرا که کتاب خوانی یک فرهنگ نهادینه در بستر رفتاری، تربیتی و اجتماعی است که با گسترش تبادل اطلاعات در بستر فضای مجازی سنجیده نمی شود.

کاهش آمار مطالعه در جامعه و به خصوص در میان نسل جوان و منتسب دانستن این وضعیت به گسترش فضای مجازی امری غیر قابل کتمان است؛ اما نمی تواند عامل اصلی باشد. چرا که کتاب خوانی یک فرهنگ نهادینه در بستر رفتاری، تربیتی و اجتماعی است که با گسترش تبادل اطلاعات در بستر فضای مجازی سنجیده نمی شود.
اگر بپذیریم که کتاب خوانی یک کارفرهنگی است؛ پس برای توسعه و رونق آن باید برنامه ریزی فرهنگی در این حوزه داشته باشیم و برای آن هزینه کنیم. متأسفانه ما برای ارائه ابتدایی ترین خدمات در حوزه کتاب خوانی مشکل داریم.
درهمین پایتخت که درظاهر امکانات فراوان فرهنگی انباشته شده، بسیاری از محله های شهر از داشتن کتابخانه محرومند و یا ظرفیت مناسب برای تأمین نیاز اهالی را ندارند. بسیاری از جوانان برای خرید یک جلد کتاب باید از شرق و غرب و جنوب و شمال پایتخت به میدان انقلاب بیاید تا کتابی را با قیمت مناسب خریداری کند.
اما مهمتراز همه دلایلی که می توان برای عدم سرانه مطالعه درکشور برشمرد، نگرش فرهنگی دست اندرکاران در این حوزه است. فرهنگ کتاب خوانی به منزله ایجاد یک فضای باز برای جذب تمام سلایق در جامعه است. متأسفانه این موضوع در بحث ترویج فرهنگ کتاب خوانی درکشورمان خود به عنوان یک سد و مانع برای توسعه این مهم می باشد.
قطعاً اگر سلایق و روایت های مختلف در حوزه کتاب و کتاب خوانی لحاظ شود، جامعه به صورت خودکارجذب خواهد شد و نیازی به دایر کردن نهاد و کمیسیون و اداره و تخصیص یارانه و... نیست.