قاره‌ای که ۲ برابر سریعتر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است!

کارشناسان اعلام کردند که اروپا در سال ۲۰۲۳ رکورد تعداد روزهای گرمایی را تحمل کرد که بر تهدید تابستان‌های مرگبار فزاینده در سراسر این قاره تاکید می‌کند.

قاره‌ای که ۲ برابر سریعتر از میانگین جهانی  در حال گرم شدن است!

کارشناسان اعلام کردند که اروپا در سال ۲۰۲۳ رکورد تعداد روزهای گرمایی را تحمل کرد که بر تهدید تابستان‌های مرگبار فزاینده در سراسر این قاره تاکید می‌کند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در سال تناقض‌های شدید آب‌وهوایی، اروپا شاهد موج‌های گرمای سوزان و همچنین سیل‌های فاجعه‌بار، خشکسالی‌های خشک، طوفان‌های شدید و بزرگترین آتش‌سوزی جنگلی بود.
سرویس تغییرات آب وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا و سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در گزارش مشترک جدیدی اعلام کردند که این بلایا میلیاردها دلار خسارت وارد کرده و بیش از ۲ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است.
عواقب آن برای سلامتی حاد بود، زیرا گرما به‌عنوان بزرگترین تهدید مرتبط با آب‌وهوایی شناخته می‌شود و گرمایش جهانی تابستان‌های همیشه گرمتر اروپا را هدایت می‌کند.
ربکا امرتون، دانشمند آب‌وهوا در کوپرنیک گفت: ما شاهد روند افزایشی در تعداد روزهای با تنش گرمایی در سراسر اروپا هستیم و سال ۲۰۲۳ نیز از این قاعده مستثنی نبود، به‌طوری‌که اروپا شاهد تعداد روزهای با استرس گرمایی شدید بود.
کوپرنیک و سازمان جهانی هواشناسی برای این تحقیق، از شاخص جهانی آب‌وهوای گرمایی استفاده کردند که تأثیر محیط را بر بدن انسان اندازه‌گیری می‌کند.
استرس گرمایی شدید که معادل دمای بیش از ۴۶ درجه سانتی‌گراد است، به اقدامات لازم برای جلوگیری از خطرات سلامتی مانند گرمازدگی نیاز دارد.  قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض استرس گرمایی به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر مانند افراد مسن یا افرادی که مشکلات سلامتی دارند، خطرناک است.
 مرگ‌ومیر ناشی از گرما در ۲۰ سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
در این گزارش آمده است که اثر گرما در شهرها قوی‌تر است و ۲۳ مورد از ۳۰ مورد از بدترین موج گرمای ثبت شده در اروپا در این قرن رخ داده است همچنین مرگ‌ومیر ناشی از گرما در ۲۰ سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
آمار مرگ‌ومیر در اروپا در اثر گرمای شدید در سال ۲۰۲۳ هنوز در دسترس نیست اما بر اساس این گزارش، تخمین زده می‌شود که ۱۰‌ها هزار نفر به دلیل موج گرما در تابستان‌های اروپا، به همان اندازه سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۱۰ و ۲۰۲۲ جان خود را از دست بدهند. این افزایش مرگ‌ومیر، بر اکثر مناطق اروپایی تأثیر می‌گذارد و نگرانی بزرگی است.
دانشمندان توافق کردند که انتشار گازهای گلخانه‌ای سیاره را گرم می‌کند و باعث بروز رویدادهای شدیدتر و مکرر آب‌وهوایی شدید می‌شود. در این گزارش آمده است که اروپا ۲ برابر سریعتر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است و موج گرما در آینده طولانی‌تر و قدرتمندتر خواهد شد.
این امر به همراه با پیری جمعیت و مهاجرت بیشتر مردم به شهرها، عواقب جدی برای سلامت عمومی خواهد داشت و مداخلات فعلی موج گرما به زودی برای مقابله با بار سلامتی مرتبط با گرما کافی نخواهد بود.