دولت ۹۰۰۰ کارخانه راکد را به چرخه تولید برگرداند

گزارش عملکرد دولت سیزدهم حاکی از آن است که از زمان استقرار دولت، بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شده، نرخ بیکاری در کانال ۸ درصد قرار گرفته، تعداد شرکت‌های دانش بنیان دو برابر شده و ۹۰۰۰ بنگاه و کارخانه راکد و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته و احیا شدند

دولت ۹۰۰۰ کارخانه راکد را به چرخه  تولید برگرداند

گزارش عملکرد دولت سیزدهم حاکی از آن است که از زمان استقرار دولت، بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شده، نرخ بیکاری در کانال ۸ درصد قرار گرفته، تعداد شرکت‌های دانش بنیان دو برابر شده و ۹۰۰۰ بنگاه و کارخانه راکد و
نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته و احیا شدند.
به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گزارشی از عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف ارائه کرد و به بیان مطالبی در حوزه اشتغال و کاهش آمار بیکاری پرداخت.
آیت الله رئیسی عنوان کرد که باید سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم و دولت با گذشته قریب ۳ سال توانسته یک میلیون شغل را ایجاد کند.
وی با اشاره به کاهش آمار بیکاری گفت: نرخ بیکاری در کانال ۷ تا ۸ درصد قرار دارد و تولید در کشور افزایش یافته است و صندوق‌های حمایتی هم در این زمینه فعال هستند تا کمک کنند. امیدوارم روزی در کشور اصلا بیکار نداشته باشیم.
رئیس جمهور بر لزوم ایجاد فرصت‌های شغلی برای تحصیلکردگان تاکید کرد و گفت: امروز تعداد شرکتهای دانش بنیان دو برابر گذشته شده و آمارها از وجود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان حکایت دارد.
آیت الله رئیسی اشاره‌ای هم به احیای بنگاه‌های راکد داشت و تاکید کرد: با احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل به اشتغال کمک کردیم که قریب به ۹۰۰۰ بنگاه را شامل می‌شود.
به گزارش ایسنا، موضوع احیای واحدهای نیمه فعال و راکد یکی از سیاست‌های موثری بود که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس طرح نهضت احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل در دولت در پیش گرفته شد؛‌ به نحوی که مسیر بازگشت کارگران به کارخانه‌های راکد و تعطیل شده هموار شد و کارگرانی که خانه نشین شده بودند به خطوط تولید بازگشتند.به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به ۱۰ هزار کارگاه نیمه فعال در دولت سیزدهم به ظرفیت اسمی رسیده و ۳۰۰۰ واحد بزرگ و متوسط تعطیل شده به چرخه تولید برگردانده شده‌اند.
طبق دستور رئیس جمهور در صورتی که کارفرمایی دارای بدهی بانکی بود بانک‌ها اجازه تعطیل کردن کارگاه و کارخانه را ندارند.
در حال حاضر بزرگترین چالش و مسأله حاکمیت در حوزه بازار کار، اشتغال فارغ‌التحصیلان است و  بر همین اساس با توجه به دستور رئیس جمهور در جلسات شورای عالی اشتغال، مهمترین برنامه و تمرکز وزارت کار در سال جاری در حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان است.
امسال برای نخستین بار سهم اشتغال فارغ التحصیلان در تعهد استانداران گنجانده شده است تا جایی که ۲۵ درصد از فرصت‌های شغلی که قرار است در سطح استان‌ها ایجاد شود مربوط به حوزه فارغ التحصیلان خواهد بود.
نرخ مشارکت اقتصادی نیز در دولت سیزدهم بهبود یافته و طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۳ نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران
بازار کار، متغیرهای متعددی در بهبود نرخ مشارکت اقتصادی موثر بوده که افزایش جمعیت فعال، کاهش جمعیت بیکار و افزایش جمعیت شاغل از جمله آنهاست.گزارش مرکز آمار ایران همچنین از ثبت نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲ حکایت دارد که کمترین میزان نرخ بیکاری سالانه در دهه‌های اخیر به شمار می رود.
برابر اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خالص اشتغال ایجادی در سال گذشته  ۷۸۰ هزار فرصت شغلی بوده است و سازمان تامین اجتماعی در گزارشی از ثبت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید خبر داده است.
به گزارش ایسنا، اهم شاخص‌های بازار کار در سال ۱۴۰۲ ثبت نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد، کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش  ۰.۸ درصدی اشتغال ناقص، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری جوانان، کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور، خالص اشتغال ایجادی ۷۸۰ هزار نفر و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی به  ۴۱.۳ درصد بوده است.