افزایش بی‌رویه مصرف، ظرفیت‌های صادراتی گاز ایران را از بین‌ می‌برد

پیش‌نیازهای پنج‌گانه برای تبدیل ایران به قطب گازی منطقه؛

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، تبدیل ایران به قطب گازی منطقه را تکلیفی قانونی دانست که در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، تبدیل ایران به قطب گازی منطقه را تکلیفی قانونی دانست که در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است.
به گزارش شانا، محمدصادق جوکار در حاشیه دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت ایران در نشست تخصصی «بررسی ظرفیت‌های ایران برای تبدیل به قطب گازی ضمن تأکید بر راهکارهای ایجاد تراز مثبت گازی» با اشاره به تأکید اسناد بالادستی بر تبدیل ایران به قطب گازی منطقه گفت: این موضوع به‌عنوان تکلیفی قانونی در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که البته در اسناد پیشین هم با عنوان هاب، به آن اشاره شده بود.
وی با بیان اینکه برای ایجاد یک مرکز تبادلات گازی در منطقه باید ابتدا به پیش‌شرط‌های تحقق این هدف توجه کرد، تصریح کرد: «توانایی تولید»، «وجود زیرساخت‌های لازم»، «مشخص‌شدن وضع حقوقی و مشارکت بخش خصوصی»، «تعیین سازوکار قیمت‌گذاری» و «درنظرگرفتن همکاری‌های چندجانبه و تحولات بین‌المللی» ازجمله پیش‌شرط‌ها و الزام‌های پنج‌گانه تبدیل یک کشور به قطب انرژی در منطقه است.
رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: برای تحقق تبدیل‌شدن به قطب گازی، نخست باید توانایی تولید داشت و از تأمین نیازها اطمینان یافت، زیرا در غیر این صورت، هیچ ضمانتی برای ایفای تعهدهای کشور صادرکننده وجود ندارد و زمانی که کشورهای واردکننده متوجه این مسئله شوند، با دیده تردید نسبت به پایداری عرضه می‌نگرند.
جوکار در ادامه توضیح داد: توجه به پیش‌نیاز نخست یعنی تولید، برای ایران اهمیت بیشتری دارد و باید در اولویت قرار گیرد، زیرا اوضاع زیرساخت‌های ایران مثبت ارزیابی می‌شود و شبکه قوی دارد. البته هرچند از لحاظ وضع حقوقی و سازوکار قیمت‌گذاری، با شرایط مطلوب و لازم برای تبدیل‌شدن به یک قطب گازی فاصله داریم، اما در گام نخست ابتدا باید از تولید و تأمین نیاز ظرفیت‌های صادراتی مطمئن شویم.
وی با اشاره به روند افزایشی تولید گاز ایران در طول سال‌های گذشته بیان کرد: با همه این اوصاف، این روند افزایشی به‌هیچ‌وجه متناسب با رشد مصرف گاز در کشور نیست. در شرایط کنونی، مقدار رشد مصرف گاز در کشور به‌طور تقریبی ۲ برابر رشد تولید است و این موضوع ظرفیت‌های صادراتی ایران را تهدید می‌کند.
رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی افزود: روند روبه‌رشد و سرکش مصرف، به‌طور جدی در حال نابودسازی ظرفیت ایجاد قطب منطقه‌ای و ظرفیت‌های صادراتی ایران بوده است، درحالی‌که سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در بسیاری از موارد مربوط به این حوزه، از حیطه وزارت نفت خارج است.
جوکار در ادامه توضیح داد: در سال‌های گذشته وزارت نفت به‌طور داوطلبانه در موضوع بهینه‌سازی مصرف، حتی در بخش‌هایی که مسئول آن نیست، در حال فعالیت بوده است که برای نمونه می‌توان به برنامه‌ریزی اداره گاز برای تعویض بخاری‌های موجود در منازل مسکونی اشاره کرد.