ردپای غذاهای فوق فرآوری‌شده در روند سلامتی افراد

این تحقیق گسترده افزایش جزئی در خطر مرگ زودرس مرتبط با مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده را نشان می‌دهد.

این تحقیق گسترده افزایش جزئی در خطر مرگ زودرس مرتبط با مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده را نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا به نقل از ارث، تحقیق جامع ۳۰ ساله در ایالات‌متحده، خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را روشن کرده است.
غذاهای فوق فرآوری‌شده معمولاً سرشار از انرژی، قندهای اضافه شده، چربی‌های اشباع شده و نمک هستند. آنها اغلب شامل کالاهای پخته‌شده بسته‌بندی شده، تنقلات، نوشابه‌های گازدار، غلات شیرین و محصولات آماده برای خوردن یا حرارت دادن هستند. این غذاها به‌طور کلی حاوی مواد افزودنی اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها و فیبر هستند.
نویسندگان این مقاله اظهار کردند: غذاهای فوق فرآوری شده که معمولاً از کیفیت تغذیه‌ای پایین و چگالی انرژی بالا برخوردارند بر عرضه موادغذایی کشورهای پردرآمد غالب بوده‌اند و مصرف آنها در کشورهای با درآمد متوسط رو به افزایش است.
محققان، سلامت طولانی‌مدت بیش از ۱۱۴ هزار متخصص بهداشت در سراسر ایالات‌متحده را که در ابتدای مطالعه از سرطان، بیماری‌های قلبی‌عروقی یا دیابت عاری بودند، دنبال کردند. اطلاعات دقیق سلامت و سبک زندگی هر دو سال یکبار جمع‌آوری و اطلاعات رژیم‌ غذایی هر چهار سال یکبار با استفاده از شاخص تغذیه سالم جایگزین (AHEI -۲۰۱۰) ارزیابی شد.
پس از دوره پیگیری به‌طور متوسط ۳۴ سال، این مطالعه ۴۸ هزار و ۱۹۳ مرگ را ثبت کرد که ۱۳ هزار و ۵۵۷ مورد را به سرطان و ۱۱ هزار و ۴۱۶ مورد را به بیماری‌های قلبی‌عروقی نسبت داد.
شرکت‌کنندگان در بالاترین ربع مصرف غذای فوق فرآوری‌شده (به‌طور متوسط هفت وعده در روز) در مقایسه با مواردی که کمترین مصرف را داشتند، خطر مرگ کلی ۴ درصد و خطر مرگ ناشی از عللی غیر از سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی ۹ درصد افزایش داشت.
محققان در مورد توصیه‌های رژیم غذایی بسیار ساده هشدار می‌دهند و تاکید می‌کنند که همه غذاهای فوق‌فرآوری‌شده نباید به‌طور جهانی محدود شوند.
این تحقیق نتیجه می‌گیرد که محدود کردن برخی از انواع غذاهای فوق فرآوری‌شده می‌تواند به‌طور قابل توجهی نتایج بلندمدت سلامتی را افزایش دهد و بر اهمیت تمایز بین اشکال مختلف این غذاها تاکید می‌کند و از طبقه‌بندی جامع‌تری برای اطلاع‌رسانی موثر توصیه‌های رژیم غذایی حمایت می‌کند.
نتایج این تحقیق در مجله The BMJ منتشر شده است.