قرارداد ۱۰ ساله هند با ایران برای مدیریت بندر چابهار

منابع هندی:

این اولین باری است که هند مدیریت یک بندر خارج از کشور را بر عهده می گیرد. قرارداد توسعه بندر چابهار ایران با سرمایه گذاری هند، در سال ۲۰۱۶ زمانی که "نارندرا مودی" نخست وزیر هند از ایران دیدار کرد، امضا شد.

این اولین باری است که هند مدیریت یک بندر خارج از کشور را بر عهده می گیرد. قرارداد توسعه بندر چابهار ایران با سرمایه گذاری هند، در سال 2016 زمانی که "نارندرا مودی" نخست وزیر هند از ایران دیدار کرد، امضا شد.
به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه "اکونومیک تایمز" منابع هندی می گویند در جریان سفر وزیر بنادر و کشتیرانی هند به ایران، دو کشور قراردادی 10 ساله را برای مدیریت هند بر بندر چابهار امضا خواهند کرد. این قرارداد 10 ساله قابلیت تمدید خودکار دوره های 10 ساله را داراست.
هدف هند این است که بندر چابهار را به یک مرکز ترانزیتی عمده تحت کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) برای دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی و روسیه تبدیل کند.
بر اساس گزارشی در اکونومیک تایمز به نقل از منابع، "سارباناندا سونووال" وزیر بنادر و کشتیرانی هند برای امضای این قرارداد به ایران سفر خواهد کرد. هند که توسعه بندر را تامین مالی کرده است، طبق این قرارداد، بندر را اداره خواهد کرد.