جابه‌جایی کالا در بنادر غرب هرمزگان به مرز ۱,۸۰۰ هزار تن رسید

در ۲ ماهه سال جاری؛

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت:بیش از یک میلیون و ۷۹۹ هزار تن کالای نفتی و غیر نفتی در ۲ ماهه امسال در بنادر غرب استان تخلیه و بارگیری شد.

جابه‌جایی کالا در بنادر غرب هرمزگان به مرز ۱,۸۰۰ هزار تن رسید

 بندرعباس-شهین صادقی
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت:بیش از یک میلیون و ۷۹۹ هزار تن کالای نفتی و غیر نفتی در ۲ ماهه امسال در بنادر غرب استان تخلیه و بارگیری شد.
مرتضی سالاری افزود:از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری در مجموع یک میلیون و ۷۹۹ هزار و۷۱۶ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب تخلیه و بارگیری شد.
وی ادامه داد:از این میزان، ۸۷۰ هزار و ۷۶۰ تن با ۱۲ درصد افزایش به جابه‌جایی فرآورده های نفتی و ۹۲۸ هزار و ۹۵۶ تن به کالاهای غیرنفتی اختصاص داشته است.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در بخش دیگری به صادرات ۷۶۵ هزار و ۳۵۹ تن کالا اشاره کرد که ۴۲۰ هزار و ۷۷۵ تن مربوط به صادرات غیرنفتی و ۳۴۴ هزار و ۵۸۴ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.
سالاری گفت: از مجموع عملیات انجام شده، ۸۳۳ هزار و ۳۳ تن فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی با افزایش ۲۳ درصدی به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابه‌جا شد.
به گفته وی؛ از این میزان بنادر غرب استان هرمزگان با کابوتاژ ۵۲۶ هزار و ۱۵۶ تن فرآورده‌های نفتی با افزایش ۵۷ درصدی و کابوتاژ ۳۰۶ هزار و ۸۷۷ تن فرآورده‌های غیرنفتی روز‌های پررونقی را در این بخش از عملیات تجربه کرده است.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان در بخش ترانزیت نیز گفت: در این بازه زمانی حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که عمده آن محموله خودرو بوده به ۸۱ هزار و ۱۸۱ تن رسید که نشانگر افزایش ۱۹ درصدی در همسنجی با مدت مشابه سال
پیش از آن است.
 جابه‌جایی ۳۴ هزار و ۱۰ دستگاه خودروی ترانزیتی با ۱۸ درصد افزایش
سالاری با اشاره به جابه‌جایی ۳۴ هزار و ۱۰ دستگاه خودروی ترانزیتی با ۱۸ درصد افزایش طی ادامه داد:این تعداد خودرو پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی توسط ۱۳ هزار و ۵۳۰ کامیون حمل خودرو به مقاصد کشورهای عراق و آسیای میانه بارگیری و حمل شد.
وی در بخش دیگری به عملکرد بخش کانتینری در بنادر غرب این استان اشاره کرد و افزود:با ثبت تخلیه و بارگیری۲۳ هزار و ۵۳۲ TEU کانتینر یخچالی در
 ۲ ماهه امسال بنادر غرب توانست در این بخش افزایش ۲۴ درصدی را به خود اختصاص دهد.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب، حجم صادرات کانتینر یخچالی در مدت یاد شده را نیز ۱۱ هزار و ۷۶۶ TEU اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه
سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.
سالاری در تشریح کارنامه۲ ماهه مسافری بنادر غرب نیز گفت:در این مدت ۲۲۹ هزار و ۲۳۷ مسافر در منطقه غرب استان هرمزگان در مسیرهای بین‌المللی و مسیرهای داخلی جابه‌جا شده که از این تعداد  ۲۲۵ هزار و ۷۵۲ نفر سفر در مسیرهای دریایی داخلی از بنادر لنگه، آفتاب و چارک به مقصد کیش، ابوموسی و سایر جزایر خلیج‌فارس جابه‌جا شده‌اند.
وی با اشاره به ثبت پنج هزار و ۷۲۲ فروند تردد شناور در بنادر غرب استان بیان کرد:از این میزان رفت و آمد شناورها، ۴۱۸ شناور با افزایش۹۲ درصدی بالای هزار تن بوده است.
وی اضافه کرد:در ۲ ماهه امسال با  دریافت هفت پیام اولیه و ۲۶ عملیات جستجو و نجات، مرکز جستجو و نجات دریایی (MRCC) بنادر غرب موفق به نجات جان ۱۱ نفر در آب‌های حوزه استحفاظی خود
شد.
گفتنی است؛ هموطنانی که قصد تجربه سفرهای دریایی از مسیر غرب استان هرمزگان به مناطق گردشگری را دارند، قبل از اقدام به سفر با تلفن گویای ۰۷۶۴۵۷۷ تماس گرفته و با ارسال عدد ۱و۲ به سامانه پیامکی ۵۰۰۰۴۰۰۱۹۸۳۶۹۲ از شرایط جوی دریایی و زمان حرکت شناورها مطلع شوند.