اقتصاد مهمترین عامل در احیای صنایع دستی فراموش شده است

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی قزوین:

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان قزوین گفت: بخش قابل توجهی از مسئله احیای هنرها و صنایع دستی فراموش شده مربوط به موضوع اقتصاد در این حوزه است و زنده نگه داشتن هنرهای فراموش شده تا حد زیادی به چرخه اقتصادی وابسته است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان قزوین گفت: بخش قابل توجهی از مسئله احیای هنرها و صنایع دستی فراموش شده مربوط به موضوع اقتصاد در این حوزه است و زنده نگه داشتن هنرهای فراموش شده تا حد زیادی به چرخه اقتصادی وابسته است.
سید میثم حصادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت توجه به صنایع دستی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: برخی صنایع دستی مختص قزوین است که کمتر مورد توجه قرار گرفته اما در سال‌های اخیر موفق شده‌ایم مجدد به آن‌ها بپردازیم و علاوه بر باز آفرینی هنرمندانی را نیز جذب آن کنیم.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان قزوین ادامه داد: موج بافی، جاجیم بافی، تراشگری، تذهیب و نقاشی روی شیشه از جمله هنرهایی بوده است که به آن‌ها پرداخته‌ و خوشبختانه موفق شده‌ایم برای برخی از این هنرها نمایشگاه نیز برگزار کنیم و بازخوردهای مثبتی هم از این کار گرفته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در جهت جذب بیشتر هنرمندان به رشته‌های یاد شده علاوه بر آموزش این رشته‌ها با اهدای مجوز و تسهیلات اشتغال در این رشته‌ها فضا را برای جذب افراد ایجاد کرده‌ایم، همچنین در این راستا فضای نمایشگاه‌های دائمی و نمایشگاه‌های فصلی به ما کمک کرده‌اند.
حصاری تصریح کرد: حضور در نمایشگاه‌های مختلف و حضور در کارگاه‌ها به فراگیری هنرهای کمتر دیده شده تا حد زیادی کمک کرده است. باید بپذیریم بخش قابل توجهی از مسئله احیای هنرها و صنایع دستی فراموش شده مربوط به موضوع اقتصاد در این حوزه است و زنده نگه داشتن هنرهای فراموش شده تا حد زیادی به چرخه اقتصادی وابسته است.
وی گفت: اگر موفق شویم بازار فروش صنایع دستی تولید شده را ایجاد کنیم بزرگترین کمک به این صنعت را کرده‌ایم و در همین راستا نمایشگاه‌های متعدد هم به طور ویژه و هم در اطراف بناهای تاریخی و موزه ها برپا شده‌اند، ضمن اینکه صنایع دستی مهمترین بازارهای مصرفی خود را باید در خارج از کشور جستجو کند به همین علت رایزنی‌هایی با اتاق بازرگانی برای صادرات محصولات صنایع دستی داشته‌ایم‌.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان قزوین در پایان اظهار کرد: از طرفی صنایع دستی باید در زندگی روزمره افراد وارد شوند تا این هنرها به حیات خود ادامه دهند یکی از کارها در این زمینه کاربردی کردن صنایع بوده است، از طرفی به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی ویژه استان با رایزنی‌هایی که انجام شده ادارات دولتی هدایای خود را صنایع دستی قرار می‌دهند که این مهم هم برای ما قابل توجه است.