تابستان ‌خشک ‌چهارمحال و بختیاری!

بارش بهاره چاره‌ساز نشد؛

پدیده ال‌نینیو، تغییرات اقلیمی و اکوسیستمی و ...باعث خشکسالی در چهارمحال و بختیاری شده است.

تابستان ‌خشک ‌چهارمحال و بختیاری!

پدیده ال‌نینیو، تغییرات اقلیمی و اکوسیستمی و ...باعث خشکسالی در چهارمحال و بختیاری شده است.
خشکسالی و کمبود آب تهدیدی جدی و چالشی مهم است که باید برای آن چاره‌جویی شود و به بهره‌وری درست از آب بپردازیم تا از بحران خشکسالی عبور کنیم و کمترین تنش را در این مسیر داشته باشیم.
به گزارش تسنیم، خشکسالی مخاطره‌ای بسیار جدی برای درختان بلوط و جنگل‌های زاگرس است، چراکه این درختان و جنگل‌ها تأثیر بسزایی در اکوسیستم داشته و مانع فرسایش خاک شده و باعث جذب دی‌اکسیدکربن و تولید اکسیژن می‌شوند. از طرفی خشکسالی تأثیر بسزایی بر کاهش تولیدات کشاورزی و دامپروری دارد، خصوصاً استان چهارمحال و بختیاری که تولیدات بسیاری در این زمینه دارد.
استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن حدود ۶ میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس در معرض خشکسالی و آفت‌زدگی این درختان و تغییر اکوسیستم قرار گرفته است. از طرفی بسیاری از چشمه‌ها و قنات‌ها هم خشک شده و باغداری و کشاورزی نیز دچار مشکل شده و باغداران و کشاورزان نمی‌توانند محصولات خود را به ثمر رسانده و امرار معاششان به خطر افتاده است.
تغییر اقلیم و تغییر بارش برف به باران نیز کاری از پیش نبرده و خشکسالی همچنان پابرجاست و بارش بهاره جای بارش زمستانه را پر نکرده و تابستان گرم و خشک هم در راه است. اکنون با خشکسالی‌های ممتد و چندین ساله و بارش‌های سطحی باید جبران کم‌آبی‌ها را هم کرد.
مهران چراغپور ادامه داد: با پیش‌بینی‌هایی که در شهریور ماه سال گذشته انجام شد مشخص شده است که پدیده النینو نفوذ کرده است و باعث شده مقایسه خوبی در سطح کشور داشته باشیم.
وی افزود: با توجه به اینکه دمای هوا نسبت به میانگین بلندمدت افزایش داشت، رطوبت هوا کم شد و باعث شد بارش در پاییز و زمستان با کاهش ۴۵ الی ۵۰ درصدی روبرو شود، اما در اواخر اسفند و اوایل بهار پراکندگی بارش‌ها خیلی خوب شد و همین امر سبب شد مقداری از کاهش بارش کم شود.
 بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت ۲۰ درصد کمتر شده است
مدیرکل هواشناسی استان افزود: بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت ۲۰ درصد کمتر شده است، ولی، چون بارش بهاره داشتیم پوشش گیاهی مناسبی داریم و با توجه به اینکه سال‌های پیش هم با کمبود بارش مواجه بودیم بارش‌های بهاره نمی‌تواند جبران‌کننده بارش برف باشد که به آب‌های زیرزمینی تبدیل می‌شود.
چراغپور اظهار کرد:بارش‌های بهاره امسال به آب‌های سطحی تبدیل شد و بر تأمین ذخایر زیرزمینی آب تأثیری نداشت، شاید چشمه‌ها روان شده باشند، اما کمبود آب داریم و این چشمه‌ها به صورت فصلی جریان پیدا کرده‌اند و صرفه‌جویی و کاهش
مصرف خانگی و کشاورزی ضروری است.
محمد کریمی گفت:چهارمحال و بختیاری ۲ دهه است که درگیر خشکسالی شده و این خشکسالی‌ها اثراتی بر اکوسیستم آن گذاشته است، استان ما زمانی یکی از مناطق مهم آبی زاگرس بود.سرچشمه ۲ رودخانه کارون و زاینده‌رود و بخشی از سرشاخه‌های رودخانه دِز در این استان است.