ظرفیت انتقال بار ۱۰ میلیون تنی راه آهن رشت -کاسپین

معاون وزیر راه مطرح کرد؛

معاون وزیر راه ظرفیت انتقال بار خط ریلی رشت -کاسپین را هفت میلیون تن دانست و گفت:با توجه به جابجایی کمتر مسافر، ظرفیت انتقال بار به رشت تا ۱۰ میلیون تن افزایش می یابد.

معاون وزیر راه ظرفیت انتقال بار خط ریلی رشت -کاسپین را هفت میلیون تن دانست و گفت:با توجه به جابجایی کمتر مسافر، ظرفیت انتقال بار  به رشت تا ۱۰ میلیون تن افزایش می یابد.
به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در حاشیه مراسم افتتاح راه آهن رشت –کاسپین در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب است، اظهار کرد:این قطعه که حلقه مفقوده کریدور بود، به اتمام رسید و با حضور سرپرست ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی افتتاح  شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه  راه آهن رشت - کاسپین در اردیبهشت ماه به اتمام رسید و آماده افتتاح با حضور رئیس جمهور بود، خاطرنشان کرد: طول این پروژه ۳۷ کیلومتر بوده و ۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته است که اعتبار هزینه شده نیز با ارزش روز، معادل ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.
خادمی با اشاره به عبور این خط ریلی از اراضی کشاورزی و مناطق روستایی، از سختی های احداث این مسیر گفت و عنوان کرد: ظرفیت انتقال بار این خط ریلی هفت میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر است، اما با توجه به جابجایی کمتر مسافر، ظرفیت انتقال بار به رشت تا ۱۰ میلیون تن افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه یک شاخه راه آهن رشت - کاسپین در ادامه به بندرانزلی و شاخه دیگر آن به آستارا می رود، عنوان کرد: این مسیر نقش بین المللی دارد و به عنوان کریدور سراسری ریلی - دریایی قرار است از روسیه و شمال اروپا با طول  ۱۳ هزار کیلومتر و عبور از داخل خاک
جمهوری اسلامی ایران به بندر بمبئی برسد لذا بخشی از پروژه حمل و نقل بین المللی خواهد بود و با بهره‌برداری از آن می توانیم کالاهای شرق آسیا را به دریای خزر و سپس بندر آستراخان روسیه، مسکو و اروپا برسانیم.
معاون وزیر راه با اشاره به مدت زمان ۴۵ روزه حمل بار از کانال سوئز، تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب این مسیر را ۲۵ روز کوتاه تر و کاهش ۳۰ درصدی هزینه را به دنبال دارد.
وی همچنین به نقش داخلی راه آهن رشت - کاسپین اشاره کرد و متذکر شد: شبکه ریلی کشور از بنادر جنوب تا دریای خزر تکمیل خواهد شد و می تواند در درآمد ملی بسیار موثر باشد.