پرداخت وام ودیعه مسکن به حدود نیم میلیون مستأجر

طبق اعلام یک مسئول وزارت راه و شهرسازی از یک میلیون و ۶۶۷ هزار متقاضی واجد شرایط وام ودیعه مسکن تا کنون حدود ۴۹۹ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

پرداخت وام ودیعه مسکن به حدود نیم میلیون مستأجر

طبق اعلام یک مسئول وزارت راه و شهرسازی از یک میلیون و  ۶۶۷ هزار متقاضی واجد شرایط وام ودیعه مسکن تا کنون حدود ۴۹۹ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و تعیین سقف مجاز برای افزایش اجاره بها از زمان فراگیری ویروس کرونا در کشور در دستور کار دولت قرار گرفت. در حال حاضر سقف این تسهیلات در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و روستاها  ۴۰ میلیون تومان است.
آن‌طور که مدیرکل دفتر پایش طرح‌های مسکن اعلام کرده تاکنون یک میلیون و ۸۸۷ هزار و  ۴۵۲ نفر متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن در سامانه TEM.MRUD.IR ثبت‌نام کردند که از این تعداد یک میلیون و ۶۷۷ هزار و ۵۷۰ نفر حائز شرایط شناخته شدند.
به گفته احمد خادمیان، از تعداد افراد حائز شرایط شناخته شده نیز تعداد یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۵۸ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند. بانک‌های عامل نیز تاکنون تسهیلات ودیعه مسکن ۴۹۸ هزار و ۸۶۴ متقاضی را پرداخت کرده‌اند و روند پرداخت تسهیلات رشد یافته است.
 افزایش اجاره بیش از
۲۵ درصد مجاز نیست
از طرف دیگر در چهار سال قبل با آغاز بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ به منظور حمایت از مستاجران برای اجاره‌بها سقف مجاز تعیین شده است.
امسال نیز در آخرین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم متوسط سقف اجاره بها با رقم  ۲۵ درصد به تصویب رسید.
بر اساس ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها دولت مکلف شده تا در استان‌هایی که تورم بالای ۳۰ درصد است، نرخ رشد اجاره‌بها را تعیین کند.
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده آن دسته از بنگاه‌های املاکی که سقف اجاره‌بها را رعایت نکنند جریمه می‌شوند.
یکی دیگر از اقدامات روزهای اخیر شورای عالی مسکن دولت سیزدهم افزایش سقف وام ساخت نهضت ملی مسکن بود که از ۵۵۰ میلیون تومان به  ۸۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد افزایش یافت.