همکاری پژوهشی ایران و عراق برای حل مسائل اقلیمی دو کشور

در دیدار وزرای ۲ کشور مطرح شد؛

در دیدار وزرای علوم ایران و عراق که در محل ستاد وزارت علوم صورت گرفت؛ طرفین بر همکاری پژوهشی ایران و عراق برای حل مسائل اقلیمی و زیست محیطی و تحقیق و توسعه در صنعت نفت تاکید کردند.

در دیدار وزرای علوم ایران و عراق که در محل ستاد وزارت علوم صورت گرفت؛ طرفین بر همکاری پژوهشی ایران و عراق برای حل مسائل اقلیمی و زیست محیطی و تحقیق و توسعه در صنعت نفت تاکید کردند.
به گزارش  وزارت علوم، با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی این وزارت، نعیم العبودی وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق در راس هیاتی با محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم کشورمان و معاونان وی دیدار و گفتگو کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دیدار گفت: در دولت سیزدهم بسیاری از مفاد تفاهم‌نامه همکاری علمی ایران و عراق به مرحله اجرا درآمد و مشکلات تحصیل دانشجویان عراقی در ایران رفع شد.
وی گفت:سطح روابط ایران و عراق در سه سال اخیر رشد کرده است و برگزاری اجلاس مشترک روسای دانشگاه‌های ایران و عراق در دانشگاه فردوسی مشهد در سال گذشته از نشانه های این افزایش بود.
زلفی‌گل اظهار داشت:مقرر بود در ماه‌های اخیر دور دوم اجلاس روسای دانشگاه‌های ایران و عراق به میزبانی عراق برگزار شود که به علت حادثه پیش آمده برای شهدای خدمت، به زمان دیگری موکول شد.
وی افرود:زیارتگاه بسیاری از ائمه اطهار که مورد علاقه مشترک ملت مسلمان ایران و عراق است در عراق قرار دارد و ارتباط ما با مردم این کشور دلی و عمیق است.
 همکاری پژوهشی ایران و عراق در زمینه‌های نفت و گاز، اقلیم و محیط زیست
وزیر علوم کشورمان، همکاری در زمینه تحقیقات در نفت و گاز، اقلیم و محیط زیست و تاسیس دانشگاه و مرکز تحقیقاتی مشترک، تاسیس پارک علم و فناوری در عراق و آموزش زبان فارسی و عربی برای افزایش ارتباط فرهنگی را از موضوعات قابل بحث برای همکاری وزرات خانه های علوم دو کشور اعلام کرد.
وی گفت: همچنین آمادگی داریم اساتید عراقی بتوانند در ایران تحصیلات خود را کامل کنند یا از فرصت مطالعاتی بهره مند باشند؛ همچنین مرکز استنادی علوم جهان اسلام که در ایران واقع است می تواند در زمینه اخذ نمایه بین المللی مجلات علمی و پژوهشی به عراق مشاوره بدهد.
تجلیل وزیر علوم عراق از همتای ایرانی خود
نعیم العبودی وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق در این دیدار گفت:در زمان وزارت دکتر زلفی گل، همکاری علمی ایران و عراق ارتقا یافت و تفاهم‌نامه‌های مهمی به امضا رسید.
وی تحصیل صد هزار دانشجوی عراقی در ایران را فرصت بزرگی برای ارتقای همکاری های فرهنگی دانست و گفت: این جمعیت بزرگ می تواند در زمینه آموزش زبان عربی به ایرانیان و یادگرفتن زبان فارسی بسیار
نقش آفرین باشد.
وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق با بیان اینکه از سال ۲۰۰۳ تحصیل دانشجویان کشورهای اسلامی و همسایه در قالب یک طرح خاصی، رایگان شده است گفت:آمادگی داریم یکصد بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی بدهیم.
نعیم العبودی از پیشنهاد وزیر علوم ایران برای راه اندازی پارک علم و فناوری در آن کشور و همکاری علمی در مورد نیازهای دو کشور استقبال کرد و گفت: آماده شنیدن پیشنهادات مشخص ایران برای ارتقای همکاری های علمی دو کشور هستیم.
 پیشنهادات رئیس سازمان امور دانشجویان
هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست پیشنهاد داد:اساتید عراقی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند در ایران ادامه تحصیل بدهند و دو کشور در زمینه نیازهای دو کشور ظرفیت بورس دانشجویی تعریف کنند.
 انتقال تجارب فناورانه به عراق
سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم نیز در این دیدار گفت:هم اکنون ۵۶ پارک علم و فناوری، ۲۸۰ مرکز رشد واحد های فناوری و ۱۳۰۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران فعال هستند و می توانیم تجربه ایجاد این زیست بوم فناوری را در اختیار عراق قرار دهیم.
 رتبه بندی دانشگاه‌های عراق
سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست با بیان اینکه (ISC) بعداز ISI و scopus سومین نظام استنادی دنیا است گفت: آماده هستیم با ظرفیت علمی و تجاربی که در این موسسه وجود دارد به وزارت علوم عراق در توسعه مجلات علمی و پژوهشی و رتبه بندی دانشگاه‌ها کمک کنیم.