آغاز ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران سال ۱۴۰۳

همزمان با انتشار دفترچه راهنما؛

ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران سال ۱۴۰۳ در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور آغاز شد.این آزمون در ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ برگزار می شود.

آغاز ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران سال ۱۴۰۳

ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران سال ۱۴۰۳ در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور آغاز شد.این آزمون در ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ برگزار می شود.
به گزارش مهر، دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران سال ۱۴۰۳ در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر شد.
اهمیت ارائه صحیح خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره، و آثار آن در سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی جامعه، ایجاب می کند که متخصصان رشته های روانشناسی و مشاوره افزون بر
دانش تخصصی و صلاحیت های علمی، واجد ظرفیت های ناب اخلاقی و شایستگی های حرفه ای باشند. بنابراین متقاضیان فعالیت در این رشته ها، در کنار مدارج علمی که از دانشگاه های معتبر کسب کرده اند، نیاز به احراز صلاحیت حرفه ای دارند.
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به استناد قانون تشکیل سازمان که در مورخ ۱۳۸۲/۱/۲۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در مورخ ۱۳۸۲/۲/۹ به تأیید شورای نگهبان رسید و بر اساس فصل دوم این قانون (ماده سوم- بند نخست) که تعیین حدود صلاحیت های تخصصی و صدور شماره نظام و پروانه کار اعضای سازمان را مورد تأکید قرار داده است، اقدام به برگزاری آزمون صلاحیت حرفه ای در سطح کشور می کند.
آزمون صلاحیت حرفه ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در روز جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ با توجه به آمار به صورت متمرکز در تهران و یا برخی مراکز استان‌ها، از طریق سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور برگزار می شود.
کلیه متقاضیان دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که دارای صلاحیت های لازم و مندرج در این راهنما هستند، پس از احراز حد نصاب آزمون کتبی و در صورت دارا بودن سایر شرایط مندرج در درگاه ملی مجوزها به دریافت پروانه صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران نائل خواهند شد.
 شرایط داوطلبان:
الف- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
ب- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور
ج- عدم سوء پیشینه موثر کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی می شود
د- عدم اعتیاد به مواد مخدر
هـ- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و موقت برای داوطلبان مرد.
تبصره:برای داوطلبانی‌که دارای یکی از معافیت‌های موقت هستند، پروانه صلاحیت حرفه‌ای در صورت احراز صلاحیت در آزمون تا تاریخ اعتبار معافیت صادر می‌شود.
و- عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی
تبصره:داوطلبانی‌که تا کنون برای عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اقدام نکرده‌اند برای عضویت از طریق مراجعه به درگاه سازمان به نشانی www.pcoiran.ir اقدام کنند.
ز- داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی معتبر در یکی از گرایش های دو رشته روانشناسی و مشاوره (ملاک محاسبه تاریخ فارغ‌التحصیلی اولین روز ثبت‌نام است)
تبصره ۱- مدارک تحصیلی داوطلبان باید از سوی یکی از دانشگاه های داخلی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان
 و آموزش پزشکی صادر شده باشد.
تبصره ۲- کلیه فارغ التحصیلان خارج از کشور که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی در رشته های روانشناسی و مشاوره هستند، پس از آنکه مدرک تحصیلی آنها توسط یکی از دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تأیید قرار گیرد، می توانند در آزمون صلاحیت حرفه ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره شرکت کنند.
تبصره ۳- یادآور می شود که ملاک اعتبار علمی مدارک، تأیید دو وزارتخانه قید شده در تبصره یک است. بنابراین متقاضیانی که دوره تحصیلی آنان از
هر نوعی بوده است (به عنوان مثال غیرحضوری) به شرط آنکه مدارک تحصیلی آنان مورد تأیید مراجع ذکر شده باشد، اجازه حضور در آزمون را خواهند داشت.
 ماهیت و مواد آزمون:
آزمون صلاحیت حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای سنجش و ارزیابی شایستگی های حرفه‌ای طراحی شده است و متفاوت از آزمون هایی است که صرفاً صلاحیت علمی را مورد ارزیابی قرار می دهند.
از آنجایی که متخصصان ارائه دهنده خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره معمولاً به شکل مستقیم با مراجعان ارتباط دارند، چگونگی مدیریت حرفه‌ای و توجه به حقوق انسانی مراجعان در فعالیت های آنان اهمیت ویژه‌ای دارد.
برای آمادگی شرکت در این آزمون مطالعه منابع درسی خاصی در نظر گرفته نشده است و انتظار
 می رود که دانش آموختگان کارآمد این رشته ها، طی سال های تحصیل و کارآموزی دانشگاهی به
ظرفیت های مورد نظر این آزمون دست یافته باشند.
 مدارک مورد نیاز ثبت‌نام:
۱- تکمیل تقاضانامه الکترونیکی
۲- فایل عکس اسکن شده: داوطلب باید یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن کرده و فایل آن را برای ارسال ازطریق برنامه ثبت نام اینترنتی آماده کند.
عکس ۳ در ۴ که در سال جاری گرفته شده باشد. (عکس تمام رخ)
عکس اسکن شده فقط باید در قالب JPG باشد.
اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰ در
 ۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰ در ۲۰۰ باشد.
تصویر داوطلب باید واضح ، مشخص و فاقد اثر مُهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد.
حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
حتی‌الامکان عکس، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.
تبصره ۱:اسکن عکس از روی کارت‌های شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و ...)‌ قابل قبول نیست و داوطلبان لازم است از اصل عکس مطابق توضیحات فوق اقدام کنند.
تبصره ۲: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
تبصره ۳: درصورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت‌نام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب می‌شود.
تذکر مهم:با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون‌های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان، که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که ثبت‌نام آنان توسط دیگران انجام می‌شود رخ داده است. تاکید می‌شود که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت‌نامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت کنند تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس داوطلب الصاق نشود. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.