پروازهای بی سابقه بالگردهای آبپاش برای مهار آتش سوزی در خوزستان

سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوزستان مطرح کرد؛

سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوزستان گفت: این میزان هماهنگی برای پرواز بالگرد و هواپیمای آبپاش در استان بی سابقه بوده است.

پروازهای بی سابقه بالگردهای آبپاش برای مهار آتش سوزی در خوزستان

سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوزستان گفت: این میزان هماهنگی برای پرواز بالگرد و هواپیمای آبپاش در استان بی سابقه بوده است.
به گزارش مهر، علی عبدالهی در گفت و گویی رسانه‌ای در خصوص آتش سوزی‌های اخیر خوزستان، اظهار کرد:این میزان هماهنگی برای پرواز بالگرد و هواپیمای آبپاش در استان بی سابقه بوده است.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز بهبهان، در مرز خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد از بعد از ظهر ۱۹ تیر ماه شروع و در بامداد جمعه ۲۲ تیر اطفا شد، تصریح کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور، در مجموع هفت نوبت تخلیه آب توسط هواپیمای ایلوشن آب‌پاش و ۱۴ سورتی پرواز بالگرد (۷ نوبت برای جابجایی نیرو و پشتیبانی و ۷ نوبت به منظور آبپاشی به وسیله بسکت) در مرز ۲ استان انجام گرفت.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه معاون سازمان مدیریت بحران کشور با حضور در منطقه از اقدامات انجام شده تقدیر کرد، گفت:آتش سوزی در مناطق حفاظت شده خاییز بهبهان مسبوق به سابقه بوده و در بسیاری از موارد با توجه به شرایط خاص منطقه عملیات مهار آن بیش از یک هفته به طول می‌انجامید.
عبدالهی در خصوص آتش سوزی تالاب عنوان کرد: آتش سوزی تالاب هورالعظیم در محدوده شهرستان دشت آزادگان در عصر ۲۵ تیر ماه آغاز شد و بلافاصله نسبت به بسیج عمومی نیرو و تجهیزات با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و محیط زیست استان اقدام شد.
وی اضافه کرد: پرواز هواپیمای آب‌پاش ایلوشن برای صبح ۲۶ تیر هماهنگ شد ولی خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده آتش در ساعات پایانی همان شب ۲۵ تیر ماه خاموش و پرواز هواپیما لغو شد.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوزستان همچنین در مورد آتش سوزی یکشنبه شب ۲۴ تیر ارتفاعات سخت گذر شهرستان دزپارت اظهار کرد:پیرو پیگیری‌های مکرر با گروه‌های جهادی، منابع طبیعی، محیط زیست، فرماندار، بخشدار، شهردار و همت مردم منطقه، آتش در ساعت ۵:۳۰، روز ۲۵ تیر خاموش اما مجدداً حدود ساعت ۹ در سه منطقه سررگ خواجه‌ها، داوودی‌ها و بحوض در مراتع طبیعی شعله ور شد که با پیگیری و بسیج عمومی، حضور گروهای عملیاتی
 منابع طبیعی استان و شهرستان‌های ایذه، باغملک و دزپارت آتش در ۲ منطقه اول بعد از ظهر به طور کامل مهار و در منطقه بحوض تا ساعات پایانی همان شب به طول انجامید و با برقراری کشیک‌های شبانه تا صبح نسبت به عملیات خنک سازی اقدام شد.
عبدالهی افزود:با بررسی‌های تخصصی انجام شده با توجه به محل حریق امکان اطفا هوایی و استفاده از بالگرد میسر نبود.
دبیر ستاد مدیریت بحران خوزستان ضمن تقدیر و تشکر از دغدغه هم استانی‌ها نسبت به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، عنوان کرد: با توجه به رشد کاه و کلش پس از بارش‌های بهاری متأسفانه وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها همیشه در فصول گرم سال در خوزستان و استان‌های همجوار رایج بوده و از دلایل آن می‌توان به آتش زدن غیر اصولی بقایای کشاورزی در زمان تغییر کشت، ایجاد حریق در طبیعت و رها کردن آن، انداختن سیگار روشن در حاشیه جاده‌ها و ...اشاره کرد که در همین راستا و در جهت آموزش و فرهنگ سازی، سعی شده از کلیه ظرفیت‌ها استفاده شود.
وی ادامه داد: مجموعه استانداری خوزستان و اداره کل مدیریت بحران تمام ظرفیت خود را برای مهار این آتش سوزی‌ها به کار گرفته‌اند به طوری که از لحظه وقوع حوادث، محیط زیست، منابع طبیعی، فرمانداری، هلال احمر، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج در مناطق حضور میدانی داشتند و اقداماتی را که لازم بود انجام داده‌اند.