الزام تولید کاغذ و مقوای کتب درسی با استاندارد اجباری

مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی سازمان ملی استاندارد از اجباری شدن استاندارد کاغذ و مقوای مورد استفاده در کتب درسی خبر داد.

مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی سازمان ملی استاندارد از اجباری شدن استاندارد کاغذ و مقوای مورد استفاده در کتب درسی خبر داد.
میثم شکوری در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان این مطلب افزود:در یکی دو سال اخیر شکایت‌های زیادی نسبت به کیفیت کاغذ و مقوای کتب درسی می‌شد و از نظر مصرف کنندگان کیفیت مورد نظر را نداشت.
 وی افزود:وزارت ارشاد تولید کنندگان کتب درسی را ملزم به استفاده از کاغذ‌های تولید داخل کرده و واردات کاغذ برای سایر کتاب‌ها و مصارف دیگر را مجاز اعلام کرده است. شکوی ادامه داد:سازمان ملی استاندارد به منظور افزایش کیفیت و رضایت مردم کاغذ و مقوای مورد استفاده در کتاب‌های درسی را مشمول استاندارد اجباری کرده تا تولید کنندگان بتوانند محصولات با کیفیتی را به بازار ارائه کنند.
به گفته مدیر کل صنایع غیر فلزی سازمان ملی استاندارد، ظرفیت تولید کاغذ ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن است که میزان مصرف ۵۵ هزار تن اعلام شده است.
وی گفت:در حال حاضر ۳ شرکت داخلی در زمینه تولید کتب درسی و ۲ شرکت تولید مقوا برای این نوع کتاب‌ها در کشور فعالند که از اعلام استاندارد اجباری برای محصولاتشان رضایت داشتند تا بتوانند افزایش کیفیت داشته باشند.
شکوری افزود:البته ۲ شرکت تولید مقوا در کشور به کیفیت مطلوب رسیده و نمونه‌های تولیدی آنها استاندارد‌های لازم را کسب کرده و تولیداتشان مشکلی ندارد، اما کاغذ هنوز به کیفیت کامل نرسیده و اعلام این استاندارد برای افزایش کیفیت مطلوب بسیار موثر خواهد بود.
وی با اشاره به اجرای این استاندارد توضیح داد:از تابستان امسال این استاندارد، لازم الاجراست و نشانه گذاری فرآورده‌هایی که استاندارد آن اجباری اعلام شده باعلامت اسـتاندارد، الزامی است و تولید، توزیع و فروش این فرآورده‌ها باکیفیت پایین‌تر از اسـتاندارد و یا بدون علامت اسـتاندارد ایران ممنوع است.