۱۲هزار تن شمش طلا طی ۴ماه ابتدای سال وارد کشور شد

وزیر اقتصاد:

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: میزان واردات شمش طلا در ابتدای سال صفر بود، اما با رشد ۴ برابری به ۱۲ هزار تن رسیده است.

۱۲هزار تن شمش طلا طی ۴ماه ابتدای سال وارد کشور شد

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: میزان واردات شمش طلا در ابتدای سال صفر بود، اما با رشد ۴ برابری به ۱۲ هزار تن رسیده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم گردهمایی منتخبین مدارس سیاستگذاری اقتصادی با بیان اینکه  ایده مدارس سیاستگذاری اقتصاد در راستای پرورش ایده های اقتصادی بوده است گفت: دیدگاه های تجربی و کارشناسی  را قصد داشتیم با این مدارس کنار یکدیگر گذاشته و به پرورش آن‌ها اقدام کنیم.
وی افزود:برآیند و پیام اصلی راه اندازی این مدرسه تابستانی  آن است که سیاست پژوهشی کنیم  و از طریق آن بتوانیم از ظرفیت نیروهای متخصص و حرفه ای در این بخش استفاده کنیم.
او گفت:در صورتی که‌ گسترش این مدارس  حرفه ای باشیم مابقی عوامل کم رنگ تر خواهد شد‌
وی افزود:یکی از اهداف ما در مدرسه سیاستگذاری اقتصادی، کاشت درخت برای بلندمدت بود که آیندگان بتوانند از ثمرات نیروسازی بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی بهره مند شوند. کار هم تکلیف نبود و جایی ما را الزام نکرده بود و به صورت داوطلبانه و دلی انجام شد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه دوگانه تئوری و عمل باید شکسته شود گفت:این دو هرکدام بازی زبانی خود را دارند که به شکستن این دوگانه بسیار نیاز داریم گفت: در صورتی که بخواهیم ساختارهای رسوب کرده ناکارآمد منعطف شود و حرف و خون تازه ای در آن به جریان بیاید چاره جز این نداریم که باب رفت و آمد پژوهش و سیاستگذاری را باز کنیم.
خاندوزی تاکید کرد:اندیشکده های ما هم به جای چاپ مقاله باید حاضر باشند به چیزی که روی میز سیاست گذار قرار می‌گیرد. در این شرایط که فضای خارجی ما دچار مشکلات ژئوپلتیک است، فضای داخلی دچار بروکراسی است و جامعه با مسائل فرهنگی مواجه است، اندیشمندان در این فضا نظریه پردازی کنند.
وی گفت:کسانی که دچار تعارض منافع نیستند دانش پژوهان هستند که می توانند به فضای  سیاست گذاری بیایند و در حوزه خودشان طرح نویی دراندازند و نسل نو مدیران اجرایی را وارد بدنه اجرایی کنند.
به گفته خاندوزی، اگر نرخ مالیات را کم کردیم اما وصولی ها بالا رفته و طرح های تحولی در خزانه داری کشور محقق شده، بیشترین میزان افزایش سرمایه گذاری واقعی رقم خورده و دیگر موضوعات مثبت ناشی از پیوند پژوهش و اجرا است.
وزیر اقتصاد با اشاره به نقش مجلس و قوه قضاییه در جهت اصلاحات اقتصادی گفت: اگر این اقدام صورت گیرد تا ۱۰ سال آینده کشور می‌تواند با نرخ‌های خوب رشد اقتصادی بالا برود به شرط آنکه تحریم های داخلی برطرف شود.
او گفت: از سالی که واردات رسمی کشور در شمش طلا قریب به صفر بود در سال ۱۴۰۱ حدود سه برابر و در سال ۱۴۰۲ حدود چهار برابر معادل  ۱۲ تن شد. بیش از این هم امکان سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد.