کارهای جا مانده آموزش عالی طی سه سال اخیر از زبان وزیر علوم

وزیر علوم به مهمترین اقدامات انجام نشده آموزش عالی طی سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: یکپارچه کردن آموزش عالی، اختصاص ۱۵ درصد بودجه امور پژوهشی و ۵ درصد فرهنگی در دانشگاه ها، مهارت محور کردن دانشجویان و تحقق اصل

کارهای جا مانده آموزش عالی طی سه سال اخیر از زبان وزیر علوم

وزیر علوم به مهمترین اقدامات انجام نشده  آموزش عالی طی سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: یکپارچه کردن آموزش عالی، اختصاص ۱۵ درصد بودجه امور پژوهشی و ۵ درصد فرهنگی در دانشگاه ها، مهارت محور کردن دانشجویان و تحقق اصل
 ۳۰ قانون اساسی از جمله اقداماتی است که باید در دولت بعدی به سرانجام برسند.
محمد علی زلفی گل در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به مهم ترین اقدامات جامانده آموزش عالی طی سه سال اخیر اشاره و اظهار کرد: کارهایی که باید در عرصه آموزش عالی طی این مدت انجام می‌دادیم اما نشد، بسیار زیاد است یکی از این کارها اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی است که بیان می کند آموزش عالی تا سرحد خودکفایی باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر چه تحقق آن نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ اما باید مورد پیگیری قرار داد.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات  انجام نشده آموزش عالی بحث مهارت محور کردن آموزش است که ما در این زمینه گام هایی را برداشتیم اما در برنامه توسعه هفتم ذکر شده که باید دستورالعملی برای آن نوشته شود و در هیات وزیران نیز مصوب و اجرا شود.
وزیر علوم تاکید کرد: اختصاص ۱۵ درصد بودجه امور پژوهشی و ۵ درصد فرهنگی در دانشگاه ها است که در برنامه توسعه هفتم مصوب شده است باید عملیاتی شود.
زلفی گل یکپارچه کردن آموزش عالی را یکی دیگر از اقدامات جامانده توصیف کرد و گفت: یکی از موارد آن همان بحث صلاحیت و گواهینامه استادی است، تحقق خوابگاه های متاهلی در حد نیاز دانشجویان، تاسیس استاد سراها برای اساتید جدید و ساخت منازل برای یاوران علمی و برخی موارد دیگر باید در دولت جدید نهایی شود. چرا که گام هایی در این زمینه ها برداشته شد ولی کافی نبود.
وزیر علوم اظهار کرد: بندی در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ با عنوان تهاتر و مولد سازی آورده شده است باید پیگیری شود. به عنوان مثال دانشگاه خواجه نصیر در ۱۹ بخش تهران ساختمان و فضا دارد باید برای یکپارچه کردن این مراکز ساختمان هایی که یکپارچه هستند تهاتر یا مولد سازی شوند تا هزینه های ایاب و ذهاب و مدیریت این مراکز نیز کاهش یابد.
به گفته وی، در خصوص تفاوت آموزش حضوری و غیر حضوری نیز باید اقداماتی انجام داد تا دانشجویان ما متقاعد شوند آموزش حضوری یک ضرورت است باید انجام شود.
زلفی گل  بر ضرورت توجه به رشته های علوم پایه در کشور تاکید کرد و گفت: شاید یکی از راه های تحقق این امر این است که ما به جای اینکه سه دپیلم داشته باشیم یک دیپلم داشته باشیم.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: اگر ما یک دیپلم داشته باشیم هم در آموزش و پرورش ما بهره وری بالا می رود و هم نخبگان ما می توانند در رشته های علوم پایه، فنی و مهندسی و رشته های علوم انسانی تحصیل کنند و در نتیجه شاهد یک تغییر جدی در این حوزه باشیم.
زلفی گل تاکید کرد: بحث داشتن یک دیپلم در مدارس ضرورتی است که باید توسط مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی در این زمینه تصویب کنند.
وی در پایان به دولت جدید توصیه کرد همان وعده های داده شده را عمل کنند و در راستای وحدت ملی گام برداشته شود یادمان باشد همه در یک تیم و کشتی سوار هستیم باید مراقب باشیم که این کشتی که نظام جمهوری اسلامی و ایران است آسیبی وارد نشود.