صنایع مختلف رتبه‌های برتر کنکور را بورس می‌کنند

وزیر علوم:

وزیر علوم گفت:اکنون شرایط را به گونه ای فراهم کردیم که صنایع مختلف رتبه‌های برتر کنکور را بورس و موقعیت کارورزی را برای دانشجویان ایجاد کنند.

وزیر علوم گفت:اکنون شرایط را به گونه ای فراهم کردیم که صنایع مختلف رتبه‌های برتر کنکور را بورس و موقعیت کارورزی را برای دانشجویان ایجاد کنند.
به گزارش مهر، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در وزارت علوم برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت خبرنگاران در عرصه علم و فناوری گفت: اقدامات تحولی وزارت علوم و تمامی دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مورد نیاز برای اقدامات بعدی در کتاب «راه نشان» منتشر شده است.
وزیر علوم با بیان این‌که اولین رویکرد وزارت علوم این بود که «تجربه را ارزان نخریم»، گفت: این رویکرد به این معنی است که از تجربیات مدیران گذشته استفاده کنیم.وی ادامه داد:در جهت اجرای این رویکرد، در شروع مسئولیت از وزیران علوم سنوات گذشته دعوت کردیم و ایده‌ها و نقطه نظرات آنها را در حوزه آموزش عالی شنیدیم.
زلفی گل ضمن بیان اینکه در ابتدای فعالیت انتقاداتی که نسبت به وزرات علوم مطرح می‌شد، به صورت طرح پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: ۲۲ طرح در روزهای اول فعالیت تعریف شد و در اختیار مؤسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی قرار داده شد تا از طریق پژوهش و تحقیق جلو برویم.
وی ادامه داد: یکی از انتقادات نسبت به وزارت علوم این بوده که آموزش، مهارت محور نیست یا اینکه تحقیقات نیاز محور نیست. این انتقادات را به صورت سوال مطرح کردیم و آنها را به صورت طرح پژوهشی تعریف کردیم تا راهکار به ما بدهند.
وزیر علوم در مورد رویکرد دیگر وزارت علوم گفت: رویکرد بعد وزارت علوم، همسو کردن منافع ملی و منافع فردی در قوانین و آئین‌نامه‌ها بود. اینکه زمانی که به افراد امتیاز می‌دهیم، بر این اساس چیزی است که فرد به منابع ملی اضافه می‌کند. بر این اساس نظام سنجش و انگیزش جدیدی طراحی کردیم تا ارزیابی ما و امتیازات مثل پایه‌های تشویقی حقوق  بر اساس عملکرد افراد باشد.
وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال این بودیم که فعالیت متعارف دانشگاهیان تبدیل به فعالیت‌های متمایز شود. یعنی اینکه ما اقداماتی انجام دهیم تا برای مثال عضو هیأت علمی که کتاب می‌نوشته به او انگیزه دهیم تا کتابش در سطح ملی ارزش آفرین شود و همچنین کتاب‌ها از بومی و ملی به بین‌المللی تبدیل شوند.
زلفی گل به اقدامات انجام شده برای جذب و نگهداشت نخبگان اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات بورس صنعت بود که سال گذشته سایپا هزار بورس برای رتبه‌های برتر قرار داد ولی به دلیل شرایط سختگیرانه ای که این شرکت داشت حدود ۳۰۰ نفر بورس شدند.
وی ادامه داد: همچنین شرایط فراهم است تا صنایع مختلف رتبه‌های برتر کنکور را بورس کنند و شرایط کارورزی، کارآموزی و کاربینی برای دانشجویان فراهم است.
وزیر علوم گفت: رویکرد دیگر سیاست‌های کارمزدی به جای روزمزدی بود که فرد بر اساس میزان فعالیت بر اساس کاری که انجام می‌دهد، امتیاز بگیرد.