اجرای طرح روستای باسواد در ۱۰ استان کشور

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشورگفت: ۱۰ استان کشور به صورت پایلوت برای اجرای طرح «روستای باسواد» انتخاب و طرح مذکور در آن‌ها ابلاغ و به سمت اجرایی‌شدن پیش می‌رود.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشورگفت: ۱۰ استان کشور به صورت پایلوت برای اجرای طرح «روستای باسواد» انتخاب و طرح مذکور در آن‌ها ابلاغ و به سمت اجرایی‌شدن پیش می‌رود.
غلامرضا بروجی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در راستای طرح‌های تحولی سازمان نهضت سوادآموزی برای شتاب بخشی به بحث سوادآموزی در کشور تصمیم گرفته شده ۱۰ استان کشور به صورت پایلوت انتخاب و طرح روستای باسواد در آن‌ها ابلاغ و به سمت اجرایی‌شدن پیش رود گفت: بر اساس قانون، شورای پشتیبانی سواد که در هر استان به ریاست استاندار تشکیل می‌شود، اعضای همه دستگاه‌های موثر در انجام کار حضور دارند که مدیرکل آموزش و پرورش استان به عنوان دبیر جلسه است و طرح توسط فرمانداران به بخشداران و سپس به دهیاران ابلاغ می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئول اجرای طرح «روستای باسواد» دهیار هر روستایی تلقی می‌شود افزود: دهیار روستا باید از ظرفیتی که روستا برعهده‌اش گذاشته از شورای اسلامی، معلمان و مدیران حاضر در روستا، معتمدان محل و افراد با نفوذ استفاده و احصاء کند تا از افرادی که در روستا بی‌سواد یا کم سواد هستند یک بانک اطلاعاتی ایجاد شود و معاونان در ادارات کل آموزش و پرورش در بحث سواد آموزی آمار را تحویل و در سامانه سواد آموزی ثبت کنند.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه اصل محوریت کار دهیار است که باید مرتب گزارش را به بخشدار و بخشدار هم به صورت سلسله مراتب به فرماندار و فرماندار هم به استاندار که رئیس شورای پشتیبانی سواد استان است ابلاغ کند و با ادارات کل آموزش و پرورش تعامل داشته باشند تا رصد انجام شود ادامه داد: اولین کار این است که با رویکرد مسئله محوری دلیل بی سوادی افراد بررسی و به حل مسئله از جهت فرهنگی، اقتصادی و... پرداخته شود.
بروجی با بیان اینکه به کمک سازمان نهضت سوادآموزی همه اقلام لوازم التحریر و آنچه که برای یک سوادآموز لازم است به صورت رایگان مهیا و در اختیارشان قرار می‌گیرد تا فرآیند آموزش اتفاق بیفتد گفت: این ۱۰ استان متناسب با جنسیت، متناسب با آمار سواد و بی‌سوادی استان و با توجه به اینکه طبق مصوبه نسبت به سایر استان‌ها در اولویت قرار دارند، در طرح شتاب بخشی سوادآموزی انتخاب و به صورت پایلوت کار در آن‌ها شروع می‌شود، تا زمانی که ابلاغ سراسری انجام شود و به سمتی برویم که همه دهیاران اعلام کنند، روستاهایشان باسواد شده و حتی یک بی سواد هم در آن نیست.
وی با بیان اینکه این طرح از اول شهریور عملیاتی و اجرا می‌شود، عنوان کرد: به جای اینکه سازمان نهضت سواد آموزی آمارهایی را که در سامانه وجود دارد اعلام کند، برای آنکه پالایشی صورت گیرد و آماری از کف میدان بدست آید، دهیاران اقدام به ارزیابی روستاها می‌کنند و با اعلام یک فراخوان کلی در روستا برای افزایش آمار باسوادی تلاش می‌کنند.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه همه آحاد روستا به عنوان یک همیار سواد به حساب می‌آیند تا آمار بی سوادان مشخص شود اظهار کرد: با این کار مشخص می‌شود که آیا آمار همان‌ است که در سامانه سازمان موجود است یا خارج از سامانه هم افرادی هستند و مطلع نبودیم؛ در واقع با این کار یک پالایش و یک اقدام جهادی برای ریشه کنی بیسوادی در روستاهای کشور انجام می‌شود.