فقدان بیمه نامه شخص ثالث زنگ خطری برای موتورسواران است

سرپرست صندوق تأمین خسارت‌های بدنی استان البرز:

سرپرست صندوق تأمین خسارت‌های بدنی استان البرز گفت:حدود ۶۰ درصد از آسیب دیدگان تصادفات رانندگی کشور مربوط به

سرپرست صندوق تأمین خسارت‌های بدنی استان البرز گفت:حدود ۶۰ درصد از آسیب دیدگان تصادفات رانندگی کشور مربوط به
 موتور سیکلت سواران است و حدود ۹۰ درصد راکبین درحال تردد فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند، در حالیکه اخذ این بیمه نامه می‌تواند باعث کاهش تبعات و آثار حوادث رانندگی موتورسیکلت سواران شود.
علی بیات در گفت و گو با ایسنا با اشاره به حوادث موتورسیکلت‌ها اظهار کرد:هنگام وقوع تصادفات رانندگی، خودروها همواره مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند، به طوری که امروزه وجود کیسه هوا و سیستم‌های ایمنی به‌طور قابل‌ توجهی در حفظ جان سرنشینان مؤثر خواهد بود. در مقابل، راکبان موتور سیکلت‌ها از چنین حفاظ‌ها و سیستم‌های ایمنی بی‌نصیب هستند و به‌همین دلیل آمار مرگ موتور سواران دائماً در حال افزایش است.
وی افزود: به غیر از تجهیزات ایمنی، آسیب‌پذیر بودن موتور سیکلت‌ها در برابر باد و دیگر شرایط آب و هوایی خاص که منجر به کاهش دید راکب و لغزنده شدن جاده برای وسیله نقلیه می‌شود، از دیگر عوامل مؤثر در افزایش آمار تصادفات و فوت موتور سواران به‌ شمار می‌رود.
بیات در ادامه خاطرنشان کرد:نتایج برخی بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در تصادفات علت مرگ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از موتورسواران، به دلیل وارد شدن ضربه به سر است. به عبارت دیگر با توجه به این آمار می‌توان گفت که بیشتر راکبین موتورسیکلت از کلاه ایمنی استاندارد استفاده نمی‌کنند.
سرپرست صندوق تأمین خسارت‌های بدنی استان البرز گفت:کاهش این آمار مستلزم اقدامات موثری از جمله آموزش صحیح و اصولی به راکبین، رعایت کامل قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی و اقدامات موثر سایر ارگان‌های رسمی کشور از جمله نصب علائم جاده‌ای، جاده‌سازی اصولی، ترمیم وضعیت کف معابر و اقدامات بازدارنده و کنترلی پلیس راهور است.
بیات در ادامه یادآور شد:بیش از ۴۷ درصد از تصادفات فوتی سال ۱۴۰۲ مربوط به موتور سیکلت سواران بوده و در مجموع به طور تقریبی حدود ۶۰ درصد از آسیب دیدگان تصادفات رانندگی کشور مربوط به موتور سیکلت سواران است؛ مسئله‌ای که لزوم استفاده از لوازم ایمنی موتورسواری و نیاز به گسترش آموزش‌های اصولی رانندگی را بیش‌ از پیش حساس‌تر جلوه می‌دهد.
وی در ادامه مطرح کرد:در کشورهای توسعه یافته آمار وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه بسیار پایین بوده و این امر سبب کاهش تبعات و آثار حوادث رانندگی می شود. بر اساس آمارها از حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور که بیشتر از ۱۱ میلیون آنها در حال تردد هستند، قریب ۹۰ درصد بیمه نامه شخص ثالث ندارد. این موضوع یک زنگ خطر جدی بزرگ محسوب می‌شود و لزوم استفاده از پوشش بیمه نامه شخص ثالث برای موتور سیکلت سواران را افزایش خواهد داد.