بیش از ۷۰ درصد از نیروی کار جهانی در معرض خطر گرمای شدید

بیش از ۲.۴ میلیارد کارگر در معرض خطر گرمای بیش از حد در محل کار قرار دارند.

بیش از ۲.۴ میلیارد کارگر در معرض خطر گرمای بیش از حد در محل کار قرار دارند.
به گزارش ایسنا، بیش از ۷۰ درصد از نیروی کار جهان در اثر گرمای شدید در معرض خطر مرگ یا آسیب هستند. تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی می‌کند که موج گرما تا سال ۲۰۵۰ جان ۱.۶ میلیون نفر را بگیرد و نهاد کارگری سازمان ملل خواستار سیاست‌های جدید برای محافظت از کارگران در برابر استرس گرمایی است. سازمان ملل‌متحد اعلام کرد که ۲.۴ میلیارد نفر در معرض خطر امواج گرمای شدید فزاینده‌ای هستند که عمدتاً ناشی از بحران آب‌وهوایی ناشی از سوخت فسیلی است.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان‌ملل متحد خواستار همکاری بین‌المللی برای کاهش خطرات است. او در جولای ۲۰۲۴ گفت گرمای شدید تاثیر شدیدی بر مردم و کره زمین دارد. جهان باید با چالش افزایش دما مقابله کند و خواستار اقدام برای مراقبت از قشر آسیب پذیر،  حفاظت از کارگران،  استفاده از داده‌ها و علم برای افزایش انعطاف‌پذیری و  کاهش دمای کره زمین تا ۱.۵ درجه سانتی گراد با جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدید پذیر است.
 چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟
امواج گرما می‌تواند در بیشتر مناطق جهان، از جمله مناطق قطبی رخ دهد، اما مناطق گرم به طور معمول با گرم شدن سیاره، خطرات بیشتری را برای کارگران ایجاد می‌کنند.
در آفریقا، نزدیک به ۹۳ درصد از نیروی کار در معرض گرمای شدید قرار دارند. در شبه جزیره عربستان، بیش از ۸۳ درصد از کارگران با گرمای بیش از حد مواجه هستند. در اروپا و آسیای مرکزی، خطر گرمای شدید کارگران سریعتر از هر جای دیگری در جهان در حال افزایش است و از سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته است.
موسسه ملی بهداشت وایمنی کار ایالات‌متحده (NIOSH) کارگرانی را که بیشتر در معرض خطر گرمای بیش از حد هستند شناسایی می‌کند که شامل آتش نشانان، کارگران نانوایی، کشاورزان، کارگران ساختمانی، معدنچیان، کارگران اتاق دیگ بخار، کارگران کارخانه و سایر افراد هستند.
موسسه ملی بهداشت وایمنی کار ایالات‌متحده می‌گوید کارگران ۶۵ سال یا بیشتر که اضافه وزن دارند، بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارند، در معرض خطر بیشتری از گرمای شدید هستند.
 اثرات گرمای شدید بر سلامت انسان چیست؟
بر اساس هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد در جولای ۲۰۲۴، تقریباً ۲۳ میلیون آسیب محل کار در سراسر جهان ناشی از گرمای بیش از حد است.
در گزارش سازمان بین المللی کار آمده است که استرس گرمایی «قاتل نامرئی» است و می‌افزاید که می‌تواند به سرعت بر کارگران تأثیر بگذارد و منجر به بیماری‌هایی مانند گرمازدگی و حتی مرگ شود. در درازمدت، کارگران به بیماری‌های مزمن جدی و ناتوان‌کننده مبتلا می‌شوند که بر سیستم‌های قلبی عروقی و تنفسی و همچنین کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد.
سازمان بین المللی کار  اعلام کرد ۲۶.۲ میلیون نفر به دلیل استرس گرمایی در محل کار با بیماری مزمن کلیوی زندگی می‌کنند. مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی در سال ۲۰۲۴ بین گرم شدن کره زمین و خطرات سلامتی میلیاردها نفر ارتباط برقرار می‌کند که فراتر از تأثیر گرمای یش از حد در محل کار است.
توجه به تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت انسان نشان می‌دهد که رویدادهای شدید آب‌وهوایی، از جمله موج گرما، در حال حاضر مسئول ۱۰‌ها هزار مرگ هستند و ۶۲ هزار مرگ ناشی از موج گرمای اروپا را در بین ماه‌های می تا سپتامبر ۲۰۲۲ برجسته می‌کند.
این گزارش پیش‌بینی می‌کند که امواج گرما تا سال ۲۰۵۰ جان حدود ۱.۶ میلیون نفر را در جهان می‌گیرد و افراد بالای ۶۵ سال مستعدترین افراد در برابر دماهای شدید طولانی‌مدت هستند. مناطقی از جمله آسیای جنوب شرقی احتمالاً در آینده شاهد افزایش اثرات سلامتی ناشی از امواج گرمای طولانی‌مدت خواهند بود.
 چگونه از خطرات گرمای بیش از حد جلوگیری کنیم؟
سازمان بین‌المللی کار عنوان کرد که اقدامات ساده و موثری برای کاهش خطرات گرمای بیش از حد در محل کار مانند اطمینان از آبرسانی کافی و ایجاد مناطق استراحت خنک و سایه دار وجود دارد.
طبق گزارش ویفروم، مشارکت دادن کارگران در توسعه سیاست‌های استرس گرمایی مناسب برای جهان گرم‌ و برای موفقیت بسیار مهم است.