آذربایجان غربی یکی از قطب‌های معدنی کشور

سرپرست صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی:

صابر پرنیان در آئین تجلیل از خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های معدنی کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد:هم اکنون از ۳۳۹ واحد معدنی استان ۵۰ واحد معدنی غیرفعال و غیر قابل احیا و ۱۲۵ واحد معدنی غیرفعال و قابل احیا است.

آذربایجان غربی یکی از قطب‌های معدنی کشور

ارومیه-یزدان پناه
صابر پرنیان در آئین تجلیل از خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های معدنی کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد:هم اکنون از ۳۳۹ واحد معدنی استان ۵۰ واحد معدنی غیرفعال و غیر قابل احیا و ۱۲۵ واحد معدنی غیرفعال و قابل احیا است.
وی ذخایر معدنی استان بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد:متأسفانه سهم معادن در اقتصاد استان یک درصد بوده در حالی که این میزان در کشور ۱۵ درصد است.
پرنیان با اشاره به اینکه ۵۱ ماده معدنی در استان وجود دارد، گفت:میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در چهار ماهه اول ۱۴۰۳ حدود سه هزار و  ۹۸۳ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد بیشتر شد.
سرپرست صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه رسانه‌ها یکی از بازوهای اصلی توسعه همه جانبه استان هستند، ادامه داد: هیچ جامعه‌ای بدون رسانه آزاد رشد پیدا نمی‌کند و رسانه‌ها قطعاً یکی از بازوهای اصلی توسعه همه جانبه استان
هستند.
پرنیان با اشاره به اینکه یک بنگاه اقتصادی اگر می‌خواهد موفق باشد به رسانه نیاز دارد گفت:در واقع رسانه یک ضرورت انکارناپذیر برای بنگاه‌های اقتصادی به شمار می‌روند.
 سهم آب مصرفی صنعت در آذربایجان غربی یک درصد و میانگین کشوری ۳ درصد است
وی بیان کرد:سهم آب مصرفی صنعت در آذربایجان غربی یک درصد و میانگین کشوری ۳ درصد است و این خود نشان دهنده این است که ما در حوزه صنعت نتوانستیم آنگونه که باید حرکتی داشته باشیم.
پرنیان تصریح کرد: در حوزه رفع موانع تولید بخش خصوصی ما با هفتاد خوان مانع تولید روبرو هستند که بخشنامه‌های شبانه، بخشنامه‌های متناقض، عدم ثبات اقتصادی از مهمترین و اصلی ترین این موانع محسوب می‌شود؛ انتظار می‌رود دولت چهاردهم با یک برنامه مدون تولید و اقتصاد پیشرو حامی بخش خصوصی باشد.
سرپرست صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد:آذربایجان غربی تا پایان سال ۱۴۰۲ در بخش صنعتی جایگاه هجدهم کشور را به خود اختصاص داده است.
پرنیان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن استان را یک هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان برای ۱۲۳ مورد اعلام کرد و افزود:تعداد واحدهای صنعتی در استان ۲ هزار و ۳۹ واحد و تعداد واحدهای تعطیل قابل احیا ۲۸۶ مورد است.
وی بیان کرد:جایگاه استان از نظر صنعتی در کشور تا پایان سال ۱۴۰۲ هجدهم بوده است و صنعت غالب در منطقه صنایع کانی غیر فلزی و صنایع شیمیایی است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: سهم اشتغال بخش صنعت از کل اشتغال استان ۲۴ درصد و سهم صنعت از اقتصاد استان ۱۷ درصد است.
در ادامه این جلسه قاسم کریمی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه به ظرفیت معدنی، تجاری، صنعتی و کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: آذربایجان‌غربی بدلیل داشتن ۵۲ نوع کانی در استان، بزرگترین معدن طلای کشور، بزرگترین معدن تیتانویم خاورمیانه و بیشترین استخراج سنگ تزیینی ساختمانی در حوزه معدنی جزو استان‌های صاحب نام کشور است.
وی با اشاره به اینکه استان یک چهارم مرزها را در اختیار دارد، همجواری ۳ کشوری و ۹ کریدور تجاری را یک مزیت برای استان دانست و گفت: منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور و خاورمیانه و منطقه ویژه اقتصادی یک پتانسیل برای توسعه استان است.
  ۲۵ درصد قند کشور در استان تولید
کریمی با بیان اینکه ۲۵ درصد قند کشور در استان تولید و استان معین کشور به دلیل فعالیت کارخانجات قند و شکر هستیم، اظهار کرد:نساجی خوی با تولید ۴۰ میلیون متر مربع پارچه جزو تزاز اول‌های فاز دوم نساجی خوی این تولید به ۸۰ میلیون مترمربع برسد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در ادامه توفیقات بخش صنعت استان با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی صادرات در استان افزود: استان قطب تریلی سازی کشور با فعالیت ۵ واحد تریلی است.همچنین اولین واحد کنسانتره کشور در این استان است.
کریمی با اشاره به بخش کشاورزی استان گفت:دومین استان از نظر منابع آبی هستیم و با ۷ میلیون تن تولید محصولات باغی و کشاورزی، ارزش دلاری این تولیدات، ۳.۵ میلیون دلار است.
وی از عضویت ۴۲۷۱ نفر در اتاق بازرگانی ارومیه خبر داد و افزود: اتاق بازرگانی ارومیه در طول سال  با تشکیل انجمن‌های تخصصی و برگزاری کمیسیون‌های تخصصی در ۸ حوزه با ۲۶۴ مصوبه در جهت رفع مشکلات بخش، معدن، صنعت، کشاورزی استان است.
وی از امضای ۴ تفاهم نامه همکاری با ترکیه، عمان و عراق و ارمنستان خبر داد و اظهار کرد:امسال با همکاری اتاق بازرگانی وان، صادرات ۲۱ هزار تن هندوانه انجام شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به ایجاد شعبه حقوقی برای رفع مشکلات تجار اقلیم و ایران افزود:با توجه به توانمندی‌های استان متاسفانه در بسیاری از شاخص‌ها عقب مانده‌ایم که با توسعه زیرساخت‌های استان و بهره‌گیری از ظرفیت مرز، می‌توان این عقب ماندگی‌ها را رفع کنیم.